На такі висновки наштовхує аналіз Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік».
Так, на 2013 рік, і в 2012 році, передбачено значний дефіцит фінансових ресурсів на виконання делегованих державою повноважень – приблизно на рівні 20%, тобто майже 30 млрд. грн. Дані аналізу свідчать, що бюджетна сфера населених пунктів забезпечується лише на 79% від реальної потреби. Найбільш катастрофічним є рівень фінансування по галузях: «Державне управління» – 41% та «Фізична культура і спорт» – 47% від потреби.
Виходячи з цього, можна стверджувати, що на останній квартал 2013 року (як і в 2012 році) працівники бюджетної сфери (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист, фізкультура і спорт тощо) не будуть забезпечені зарплатою. Також не буде коштів на оплату комунальних послуг та розрахунки за енергоносії. Отже, слід чекати повторення цьогорічної епопеї із затримками заробітних плат бюджетникам.
Крім того, при визначенні показників для розрахунку міжбюджетних трансфертів Міністерство фінансів України не врахувало обсяги фактичних видатків, проведених на відповідні делеговані повноваження за 2012 рік, та не визначило фінансові нормативи бюджетної забезпеченості окремо по кожній галузі бюджетної сфери та в розрізі кожної групи адміністративно-територіальних одиниць. А загальний обсяг фінансових ресурсів за кожним видом видатків, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, було визначено без врахування державних соціальних стандартів і нормативів. Отже, доручення Президента в Указі №187/2012 від 12.03.2012 р. так і лишилися на папері.
Фактично, органи місцевого самоврядування знову змушують спрямовувати значні обсяги власних доходів (в 2012 році ця цифра склала майже 6 млрд. грн.) на покриття закладеного дефіциту та відмовитись від фінансування важливих для мешканців населених пунктів сфер життєдіяльності, а саме: утримання інфраструктури житлово-комунального господарства (водогони, тепломережі тощо); робіт з поточного та капітального ремонту житлового фонду; робіт із благоустрою (прибирання вулиць, парків, місць загального користування, озеленення), вивезення сміття, утримання кладовищ тощо. Наслідками цього можуть стати катастрофічні ситуації в житлово-комунальному господарстві – досить згадати Алчевськ взимку 2006 року чи Суходольськ улітку 2003 року.
Але навіть усіх власних фінансових ресурсів в селах, селищах та містах може не ви-стачити на покриття закладеного в Держбюджеті-2013 року дефіциту. Адже й показники дохідної частини місцевих бюджетів є завищеними. Так, при визначенні бази для формування дохідної частини більшості місцевих бюджетів на 2013 рік Міністерство фінансів України не врахувало зміни в складі платників і в їх фінансово-економічному стані. Крім того, нереальними для виконання більшості місцевих бюджетів є показники по платі за землю (в 2013 році заплановано збільшення цих надходжень на 1,2 млрд. грн. порівняно з планом 2012 року), оскільки:
а) не відбулося збільшення площ щодо яких проведена грошова оцінка земель;
б) в органів місцевого самоврядування відсутні законодавчі підстави для перегляду
раніше укладених угод на оренду землі та розміру орендної плати;
в) Податковим кодексом не передбачено суттєвого підвищення на 2013 рік ставок
по земельному податку на земельні ділянки нормативна грошова оцінка яких не проведена.
Незрозуміло, яким чином органам місцевого самоврядування вдасться забезпечити прогнозоване збільшення майже на 10% (до 5,4 млрд. грн.) суми власних надходжень бюджетних установ на 2013 рік порівняно з 2012 роком в умовах: а) оголошеного на 2013 рік курсу щодо оптимізації (скорочення) мережі бюджетних установ; б) зменшення надходжень бюджетних установ в 2012 році (установи обмежені в переліку платних послуг. В той же час ці надходження установ спрямовуються на покриття витрат зумовлених наданням цих послуг); в) запровадження нового законодавства про адміністративні послуги, що передбачає безоплатний характер їх надання; г) поглиблення негативних тенденцій збільшення дотаційності бюджетних установ в останні роки.
В той же час, маловірогідне заплановане Міністерством фінансів України зростання на рівні 13,2% надходжень місцевих бюджетів від податку на доходи фізичних осіб, оскільки фонд оплати праці зростає лише на 8,8%. Крім того, зростання надходжень від цього податку в 2013 році неможливо буде забезпечити ще й тому, що органи місцевого самоврядування не мають реального впливу на базу оподаткування, ставки, правила адміністрування, які визначаються на центральному рівні.
Як і в минулому році, працівникам бюджетної сфери не слід очікувати реального зростання фонду оплати праці, який на 2013 рік передбачений в обсязі 99,7 млрд. грн., в той час як по факту в 2012 році склав 97,1 млрд. грн. (з урахуванням додаткових трансфертів з Державного бюджету та відволікання власних ресурсів місцевого самоврядування). Тобто, передбачено зростання всього на 2,7%, що не покриває навіть оптимістичні показники інфляції (4,9%). Також, не передбачається збільшення видатків на утримання органів місцевого самоврядування, в першу чергу щодо підвищення заробітної плати посадових осіб. Умови оплати праці працівників органів місцевого самоврядування змінювалися останній раз 22 лютого 2008 року. З того часу мінімальна заробітна плата підвищувалася 20 разів і зросла в 2,3 рази, з 515 до 1147 грн. На теперішній час посадові оклади спеціалістів з вищою освітою встановлені на рівні посадових окладів обслуговуючого персоналу.
Негативною новацією для місцевого самоврядування в 2013 році є вирішення про-блем дефіциту державних фінансів за рахунок міст. Так, вилучення з місцевих бюджетів до Державного бюджету України зросли на 45% (1,1 млрд. грн. в 2012 році, 1,6 млрд. грн. – 2013 році). Крім того, в наступному році органи місцевого самоврядування можуть зіткнутися з вилученнями на користь Держбюджету боргів по середньостроковим позикам (майже 5 млрд. грн.), що виникли внаслідок прорахунків Міністерства фінансів України під час планування доходів місцевих бюджетів в минулі роки. На жаль, списання цієї заборгованості місцевих бюджетів в Держбюджеті-2013 року, не зважаючи на численні звернення органів місцевого самоврядування, не передбачено.
Про якість державної підтримки населених пунктів яскраво свідчать обсяги та меха-нізм розподілу трансфертів на соціально-економічний розвиток окремих територій. Так, коштів на такі цілі виділено всього 1,3 млрд. грн., що на 2,8 млрд. грн. менше за відпо-відний показник 2012 року. При чому, майже 50% цієї суми спрямовано на Донбас: 30% (400,6 млн. грн.) до Донецької обл.; 16,3% (218 млн. грн.) – до Луганської обл.; 10,5%. (140 млн. грн.) – на виборчий округ Литвина В.М. (ОВО №65). В той же час, до Києва спрямовано 11 млн. грн. (0,8%), на Вінницьку обл. 2 млн. грн. (0,2%), Волинську обл. 9 млн. (0,7%), Чернівецьку та Хмельницьку обл. по 5 млн. грн. (0,4%), Івано-Франківську – 8 млн. грн. (0,6%). Взагалі не виділено коштів Закарпатській, Миколаївській, Полтавській, Тернопільській, Херсонській, Черкаській областям.
В той же час, лише 1 млрд. грн. пропонується спрямовувати через Державний фонд регіонального розвитку, хоча відповідно до ст.24-1 Бюджетного кодексу ці видатки ма-ють складати 3.2 млрд. гри. Отже, підтримки депресивних територій в 2013 році також не слід очікувати.
Вже стало нормою не фінансувати Державні цільові програми. Так, і в 2013 році не передбачено фінансування Державної цільової програми підтримки соціально-економічного розвитку малих міст на 2011-2015 роки (постанова КМУ від 29.11.2010 р. №1090), заходи якої в 2011-2012 роках також не фінансувалися.
Однак, найбільше обурення викликає ситуація з відсутністю належного державного фінансування сфери житлово-комунального господарства. Дефіцит ресурсів цієї галузі складає 12 млрд. грн., зокрема, повністю не забезпечено видатки по програмі «Питна вода», на ліфтове господарство, реконструкцію гуртожитків, переоснащення та капремонт будинків, в яких утворюється ОСББ, заміну та капремонт теплових мереж, заходи з енергоефективності та енергозбереження тощо. Слід зазначити, що видатки Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України на 2013 зменшилися на 21,8% порівняно з 2012 роком.
Дивують також підходи до визначення обсягів фінансування соціальних пільг, наданих державою, зокрема щодо пільгового проїзду (передбачено на рівні 2 млрд. грн., хоча потреба складає більше 3 млрд. грн.). Отже, в 2013 році триватиме занепад комунального транспорту, що перевозить пільговиків без належних фінансових компенсацій держави.
Необхідно звернути увагу, що не було проведено повноцінних бюджетних консуль-тацій з органами місцевого самоврядування та їх асоціаціями. До супровідних документів Держбюджету-2013 додані протоколи зустрічей підписані лише представниками Міністерства фінансів України. Таким чином, всупереч нормам Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» та Бюджетного кодексу України, Держбюджет-2013 року фактично був прийнятий без врахування думки українських міст, селищ та сіл.
Органам місцевого самоврядування в такій ситуації залишається лише сподіватися на те, що за результатами І кварталу 2013 року показники місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин будуть переглянуті Урядом та Парламентом в бік покращення…
О. Слобожан, експерт з моніторингу законодавства
Проекту ДІАЛОГ
Асоціації міст України