ПРО СУБСИДІЇ З ПЕРШИХ ВУСТ: РОЗБИРАЄМОСЬ В ДЕТАЛЯХ

Розпочався опалювальний сезон, тож необхідно добре розібратись із житловими субсидіями. Тим паче, що Кабмін затвердив певні зміни щодо їх надання від 17 жовтня, але які набувають чинності з 1 жовтня.

Марно перелічувати усі варті уваги випадки, бо їх є сила силенна. Враховуючи те, що працівникам управлінь соціального захисту, які безпосередньо займаються призначенням та обчисленням розміру субсидій, постійно доводиться вивчати нововведення, з прийняттям нових правил вводити корективи в призначені субсидії, а іноді й очікувати офіційних роз’яснень з приводу нових правил, бо навіть професіонали з різних куточків України по-різному можуть трактувати ті чи інші зміни, що тоді вже казати про пересічного жителя, котрий заглянувши в Порядок призначення субсидій (аж 30 сторінок!) та дочитавши навіть не до середини, візьметься за голову, бо там його перенаправлять з одного абзацу пункту 8 в абзац 4 підпункту 2 пункту 15, а потім в абзац 9 підпункту 3 пункту 4 з врахуванням положень абзацу 9 пункту 7.

Якщо насправді – не до іронії, як розказує начальник відділу надання субсидій міського управління соціального захисту Ніна Степанівна Мазур, яка за 15 років роботи в закладі соціального захисту знає не тільки все про субсидії, а й про тих, кому ця допомога найбільше потрібна: «Наша робота – постійні селекторні наради, спілкування з іншими управліннями, очікування офіційних роз’яснень – справді нелегко. Але найважче, коли деякі видання, беруть на себе сміливість роз’яснювати, вириваючи з контексту нормативно-правового акту окремі положення, не враховуючи інших обставин. Адже в пункті «б» може бути «але» до того, що пункті «а». От і виходить – когось обнадіяли, надали недостовірну інформацію, і людина виходить з управління не просто розчарована, а пригнічена».

Як зауважує Ніна Степанівна, і без помилок не обійтися, адже зміни вводять заднім числом, а програмні засоби розробляють пізніше. От і виходить, що деякі дані про субсидіантів електронна система не підтягує, що призводить до неточностей при призначенні субсидій. Від цього можуть постраждати люди. Отож, за допомоги Ніни Степанівни, спробуємо розібратися найперше у найбільш поширених випадках, яких торкнулися зміни з 1 жовтня:

 

  1. ЯКЩО СЕРЕД ОТРИМУВАЧІВ СУБСИДІЇ Є БЕЗРОБІТНІ.

Найперше необхідно дати визначення понять: «безробітний» – це особа, яка перебуває на обліку в державній службі зайнятості. Якщо ж громадянин не має роботи і не перебуває на обліку в центрі зайнятості, права на субсидію він чи його сім’я взагалі тепер немає (напевне, уряд у такий спосіб вирішив ще й боротися із «чорними» зарплатами у конвертах).

А доходи безробітних громадян, які перебувають на обліку в службі зайнятості, при призначенні субсидії залежать від суми допомоги, котру вони отримували у періоді, за який враховуються доходи, і враховуються у такому розмірі:

– за кожний місяць отримання допомоги у розмірі, меншому за прожитковий мінімум – до доходу зараховується один прожитковий мінімум для відповідної категорії громадян (прожитковий мінімум, який цього року береться для розрахунку субсидії, з січня становить 1762 грн, з липня – 1841 грн);

– якщо отримували допомогу більшу ніж прожитковий мінімум – враховуються фактично отримані доходи. – якщо ж людина не знайшла роботу і виплата допомоги припинилася, але перебуває на обліку – її дохід зараховується у сумі трьох розмірів прожиткового мінімуму – тобто 5523 грн (!).

Винятки з правил: право на субсидію мають громадяни або інші члени домогоподарства, котрі надають соціальні послуги (наприклад, доглядають за перестарілими тощо, звісно, якщо це офіційно оформлено), опинилися у складних життєвих обставинах через тривалу хворобу, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, перебувають у місцях позбавлення волі, є алко- чи наркозалежними, що підтверджується лікарською довідкою.

Можливо, хтось вважатиме останнє несправедливим, але є родини, для яких залежність членів родини є невилікованою хворобою і стала трагедією, та може позбавити можливостей на існування: (до прикладу, бабуся одна проживає з наркозалежним онуком тощо). До речі, у сільській місцевості безробітний, який не перебуває на обліку в ЦЗ, за рішенням комісії може отримати субсидію, оскільки вважається, що у сільській місцевості обмежена кількість робочих місць, а от у місті обласного значення, яким є і Славута, безробітні таким правом не можуть скористатися.

 

  1. ЯКЩО СЕРЕД ОТРИМУВАЧІВ СУБСИДІЇ Є ЗАРОБІТЧАНИ.

Щоб родини заробітчан могли отримувати субсидію, особи, які перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (сюди не включаються дні службового відрядження, лікування або навчання за кордоном, що підтверджується відповідними документами), мають подати до управління соцзахисту легалізовані в Україні документи, що підтверджують набуття страхового стажу за кордоном. Тоді субсидію в Україні домогосподарство, де зареєстрована така особа, має змогу отримати на загальних умовах. До цього часу таке правило не поширювалося на сім’ї заробітчан.

 Розглянемо найпростіший випадок: у домогосподарстві зареєстрована мати з донькою. Остання проживає кілька років у Німеччині, де і працює. З правилом, якщо донька в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердить шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття страхового стажу в Німеччині (тобто надасть довідку про сплату там соціального внеску) її мамі змогли б призначити субсидію. Але є важливий нюанс: з Німеччиною Україна не уклала договір про соціальне забезпечення. Тобто, це правило стосується лишень країн, з якими укладені договори про співпрацю щодо соціального забезпечення, перелік яких подаємо нижче.

 Тому права на субсидію така сім’я не має. Якби це стосувалося Польщі чи Чехії, мала б. Надаємо перелік країн, з якими Україна уклала договір про соціальне забезпечення: Болгарія, Естонія, Іспанія, Латвія Литва, Монголія, Португалія, Польща, Румунія, Словаччина, Угорщина, Чехія, Азербайджан, Білорусія, Вірменія, В’єтнам, Грузія, Молдова, Росія.

 Цей список є чинним на 15.11.2018 р. і він може змінюватися. Як бачимо, з популярними серед заробітчан країнами північної Європи в України немає договору, який дозволяв би реалізацію такого механізму.

Але і тут маємо чергове але: сьогодні ще не налагоджений обмін інформацією з міграційною службою. Отож, все залежить від інформації заявника, яку він надасть в декларації.

Якщо ж ЄСВ не сплачується за кордоном, то такі rромадяни мають можливість укласти договір про сплату єдиного соціального внеску в Україні та отримати право на субсидію.

До речі, з 1 жовтня під час призначення житлової субсидії до сукупного доходу враховуються «грошові перекази, отримані з-за кордону».

(Р.S. На замітку заробітчанам: Отут я ніяк не можу розібратися, адже розмір грошових переказів у постанові не уточнено, але мені вдалось знайти в інтернеті інформацію від Міністерства соціальної політики України про те, що будуть враховуватися грошові перекази з-за кордону, які перевищують 50 тисяч гривень. Виникає риторичне запитання: але ж можна і так привезти гроші з-за кордону? Вочевидь сам механізм ще будуть допрацьовувати, хоча з 1 жовтня ця норма вже закріплена в Положенні про порядок призначення житлових субсидій – С. Ябковська).

 

  1. ЯКЩО ПРИВАТНІ БУДИНКИ ТА КВАРТИРИ ПЛОЩЕЮ БІЛЬШ НІЖ 200 та 120 кв. м.

З першого травня цього року діяла норма про ненадання субсидії, якщо загальна площа квартири перевищує 120 кв. м, а будинків – 200 кв. м, крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей. З поля зору були викинуті власники так званих будинків барачного типу, в яких живуть дві, а то й три родини. До прикладу, в Славуті чимало будинків, загальна площа яких перевищує 200 кв.м. Незважаючи, що там вживуть різні сім’ї, і у них розділені особові рахунки, такі домогосподарства права на субсидію взагалі не мали. Наразі ця несправедливість усунена: родини, які проживають в будинках барачного типу, опалювальна (з 1 жовтня «загальна» площа замінена на «опалювальну»), площа яких в частці квартири чи будинку не перевищує відповідно 120 і 200 кв.м, з 1 жовтня мають право на субсидію, але за умови, якщо особові рахунки були розділені до 1 травня 2018 року.

 

  1. ЯКЩО СУКУПНИЙ ДОХІД МЕНШИЙ, НІЖ РОЗМІР МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ.

Ще одне нововведення запрацювало з 1 жовтня: якщо громадянин отримує сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (сьогодні це 3723 грн) – то права на субсидії він уже не має. А як бути поштарям, яких сьогодні через фінансову неспроможність державного підприємства «Укрпошта» перевели на 0,5 ставки? Вони позбудуться субсидій, незважаючи на те, що згідно з чинними нормами єдиний соціальний внесок за них підприємство сплачує в повному розмірі! Виняток зробили для тих, у кого нарахована заробітна плата менше від розміру мінімальної заробітної плати не більш як на 10 відсотків, і при цьому ЄСВ сплачено у розмірі, не меншому, ніж мінімальний – право на субсидію така особа не втрачає. Тобто, щоб отримати субсидію людина повинна працювати щонайменше на 0,9 ставки або додатково знайти собі роботу (якщо оплата за ставку мінімальна).

 

  1. ЯКЩО СПЛАЧУЄТЕ ЧИ ОТРИМУЄТЕ АЛІМЕНТИ.

Ніна Степанівна наголошує, що аліменти не входять до сукупного доходу для призначення субсидії, чи то отримані, чи то сплачені. Але оскільки органи соцзахисту беруть інформацію з даних фіскальної служби, то, як правило, аліменти, які слачують платники, там не відокремлені від інших доходів. Тому, тим батькам, які сплачують аліменти на дітей, слід звернутися до управління соціального захисту для уточнення розміру аліментів, якщо це не повідомлено в декларації.

УВАГА! права на субсидії позбавили домогосподарства у складі або у складі сім’ї члена домогосподарства є особи, які мають заборгованість зі сплати аліментів понад три місяці. І знову ж: це не стосується осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря.

 

5.СУБСИДІЯ ДЛЯ ФІЗИЧНИХ ОСІБ-ПІДПРИЄМЦІВ.

Ця норма діяла і раніше. Але, щоб призначити субсидії підприємцям, потрібна інформація про те, що вони помісячно сплачують єдиний соціальний внесок. Оскільки управління соціального захисту бере дані про доходи з даних фіскальної служби, а ФОП подають звіт про сплату ЄСВ до органів пенсійного фонду раз у рік – на початку наступного року, виникали труднощі з її оформленням. Тому наразі з податковою інспекцією у м.Славута досягнуто домовленостей про надання такої інформації помісячно. Тому для оформлення субсидії ФОП необхідно звернутися до податкового органу. Звісно, при цьому необхідно сплачувати ЄСВ, що часто «забувають» робити підприємці. Але, як я зрозуміла, це дало свій позитив: деякі постійні неплатники почали сплачувати ЄСВ для того, щоб отримати субсидію.

Як саме зараховуються доходи фізичним особам-підприємцям подаємо нижче. Для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування, незалежно від отриманих (неотриманих) доходів до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід, обчислений в таких розмірах мінімальної заробітної плати, встановленої станом на кінець періоду, за який враховуються доходи:

  • однієї мінімальної заробітної плати – для платників єдиного податку першої групи;
  • двох мінімальних заробітних плат – для платників єдиного податку другої групи;
  • трьох мінімальних заробітних плат – для платників єдиного податку третьої групи.

При цьому для фізичних осіб-підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування і є платниками єдиного податку першої-третьої груп, не враховується дохід, отриманий самозайнятою особою, та дохід від провадження підприємницької діяльності, інформацію про які подано ДФС на запит структурного підрозділу з питань соціального захисту населення.

 

Як бачимо, справа призначення субсидії дуже кропітка. Коло субсидіантів то звужується, то розширюються в залежності від фінансової спроможності державного бюджету, а про деякі категорії громадян, що потребують допомоги, можуть і забути. Тобто, іноді потрібно підходити до кожного випадку окремо і колегіальним рішенням. Але такого права, згідно з чинними нормами, соціальний орган не завжди має.

 

На завершення варто нагадати, що після оприлюднення нової ціни на газ Президент наголосив, що жодна людина, яка цього потребує, не залишиться без державної допомоги і коло субсидіантів буде розширено знову. Так що чекаємо знову новацій, якщо країні буде до цього. В той же час у Міністерстві соціальної політики пропонують новації, які посилять контроль за цільовим використанням коштів, що надають із держбюджету на житлові субсидії. Ідеться навіть про формування білих і сірих списків громадян, котрі претендують на виплати: чесні споживачі майже не підлягатимуть перевіркам, а от помічених у шахрайстві перевірятимуть дуже ретельно. Щоб не втомлювати читача, про інші нюанси при призначенні субсидії читайте в наступних номерах.

Розбиралася Світлана Ябковська.