Монополізація та подальше обмеження прав місцевих громад

З метою централізації послуг водопостачання та водовідведення, кваліфікованого вирішення питань пов’язаних з реалізацією основних завдань влади у сфері водопровідно-каналізаційного господарства, облдержадміністрація рекомендує створити єдине підприємство на базі діючого підприємства ВКГ в районному центрі, з створенням його виробничих підрозділів в населених пунктах району.
Заступник голови адміністрації Л. Гураль».

У попередньому номері ми інформували громадськість про прикрий факт – наміри обласної адміністрації взяти у своє підпорядкування водні об’єкти та земельні ділянки водного фонду, які перебувають у власності територіальної громади м. Славута. 27 листопада на адресу виконавчого комітету Славутської міської ради надійшов ще один лист з не менш вражаючим змістом:
«Міським головам (міст обласного зачення)
У відповідності до повноважень державних адміністрацій у сфері водопостачання та водовідведення прошу провести інвентаризацію підприємств , що надають послуги з централізованого водопостачання та водовідведення у Вашому районі, місті та надати інформацію Департаменту житлово-комунального господарства та будівництва облдержадміністрації за формами, що додаються.
Звертаю Вашу увагу на те, що у відповідності до Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» надання послуг з водопостачання та водовідведення є ліцензійною формою діяльності для всіх суб’єктів господарювання незалежно від форми власності.
З 11.10.2013 набули чинності Зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджені постановою Комісії від 06.09.2013 року №127 «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення» та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 23.09.2013 за № 1632/24164, а саме для населених пунктів чисельність або сукупна чисельність населення яких становить більше ніж тридцять тисяч осіб та обсяги реалізації послуг яких становлять відповідно: з централізованого водопостачання-більше ніж триста тисяч метрів кубічних на рік; з централізованого водовідведення – більше ніж двісті тисяч метрів кубічних на рік ліцензії видає Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг(м. Київ). Суб’єкти господарювання обсяги реалізації послуг яких становлять нижче вказаних показників отримують ліцензію та перелік необхідних документів для отримання ліцензії у Департаменті житлово-комунального господарства та будівництва облдержадміністрації.
Уже давно на місцеві водоканали у багатьох містах України чиниться тиск, який призводить до їх банкрутства з подальшою передачею у приватні руки або у підпорядкування обласним адміністраціям. У зв’язку із такими реорганізаціями у багатьох містах вода стала надаватися людям не цілодобово, а по графіку.
Подібна ситуація характерна і для КП «Славутське управління водопровідно-каналізаційного господарства» – численні перевірки, судові процеси та значна затримка з боку держави різниці в тарифах на послуги населення, яке підприємство чекає по 6-9 місяців. Все це значно ускладнює роботу підприємства, яке, на щастя, ще знаходиться у комунальній власності територіальної громади м. Славута.
Кіровоград уже має гіркий досвід створення обласного водоканалу-монополіста. Ось, що можна почути про водоканал Олександрії, який було реорганізовано та передано в підпорядкування обласного комунального виробничого підприємства «Дніпро-Кіровоград»:
• У 2011 році Кіровоградська ОДА розпочала «масовий штурм» міських рад чотирьох міст обласного підпорядкування щоб втілити у життя проект об’єднання водогону і чотирьох водоканалів області – примусити обіцянками громаду міст віддати свої водопровідно-каналізаційні комплекси, створювані десятки років у власність області. Саме тоді, стверджують олександрійці, громада не почула і не побачила відпрацьованого і перевіреного експертами бізнес-плану, не оголосили ні критеріїв ризику, ні, власне, вигоди для області. Доцільність цього підприємства уже тоді викликала сумніви.
• Уже на перших кроках, через місяць після початку роботи, керівництво ОКВП «Дніпро-Кірвооград» вирішує скорочувати персонал. Як нам стало відомо, в Олександрійському ВКГ із 27 осіб які потрапили під скорочення у травні 2012, 7 належать до працівників, яких взагалі скоротити не мають права (це – жінки, які на час ознайомлення з наказом були вагітні, одинокі матері з дітьми до 14 років, інваліди та особи, які є єдиними годувальниками сім’ї).
• Як правило, у бізнесових колах об’єднання кількох компаній робиться так, щоб отримати від цього максимальну вигоду. Яку вигоду отримали жителі області – невідомо. Один з ініціаторів створення ОКВП «Дніпро-Кірвооград» у липні минулого року визнав, що підприємство збиткове. На його модернізацію у влади грошей немає.
• На слуханнях від 26.07.2012 гендиректор ОКВП Р. Ілик розказав, що стан підприємства критичний, а тариф на послуги водопостачання та водовідведення не дає можливості покрити багатомільйонні борги, які утворилися в результаті об’єднання водоканалів (загалом – більше 70 млн. грн.). Виступ керівника зводився до того, що конче необхідно почати співпрацю з «Комунальними системами України», однак громадськість визнала роботу ОКВП незадовільною і забажала повернення Олександрійського ВКГ у власність міста.
Це лише короткі витяги історії створення та роботи Дніпро-Кіровоград. Детальнішу інформацію можна отримати з цього приводу на веб-ресурсі – www.pereveslo.org.ua. Славутська міська рада та її виконавчий комітет готові зробити все можливе, щоб захисти власність громади міста – міськводоканал – і будемо сподіватися, що це вдасться зробити.

Славутський МВК 

Розміщенно в Без категорії