ЗВЕРНЕННЯ ДЕПУТАТІВ СЛАВУТСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

ДО ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ, ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ, КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ, НАРОДНИХ ДЕПУТАТІВ УКРАЇНИ ЩОДО НЕПРИПУСТИМОСТІ ЗВЕДЕННЯ НАНІВЕЦЬ ФІНАНСОВОЇ СПРОМОЖНОСТІ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Ми, депутати Славутської міської ради, рішуче протестуємо проти намірів звести нанівець фінансову спроможність місцевого самоврядування та ігнорування базових норм Європейської хартії місцевого самоврядування.

Так, законопроєкт від 15.09.2021 року реєстр.№6062 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» – це намір поховати фінансову децентралізацію України та інфраструктурні проекти на місцевому рівні і спроба нової централізації.

Вказаним проєктом передбачається:

1. Ліквідувати з 2023 року бюджет розвитку місцевих бюджетів, який є складовою частиною спеціального фонду місцевого бюджету, закріпивши джерела його формування за загальним фондом місцевих бюджетів. При цьому втрачається цільове призначення відповідних надходжень місцевих бюджетів, які у будь-яких ситуаціях забезпечували певний обсяг видатків розвитку громад та отримання доходів від розміщення таких коштів на депозитних рахунках в установах банків. Знищення бюджетів розвитку означає, що замість капітальних, інфраструктурних видатків на місцевому рівні за ці кошти будуть вирішуватися поточні проблеми місцевих бюджетів, які виникають внаслідок недофінансування з Держбюджету делегованих державних повноважень, насамперед у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту населення. Фінансування ж соціально-економічного розвитку, зокрема: виконання інвестиційних проєктів, будівництво, капітальний ремонт та реконструкція об’єктів соціально-культурної сфери – шкіл, дитсадків, лікарень, житлово-комунального господарства, реалізація заходів з енергозабезпечення, будівництво газопроводів і газифікація населених пунктів, придбання шкільних автобусів та автомобілів швидкої медичної допомоги тощо, лишається поза межею обов’язковості їх впровадження.

2. Оновити норму ч. 2 ст. 45 Бюджетного кодексу України, якою повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного бюджету, буде здійснюватися в межах коштів, наявних на єдиному казначейському рахунку. Насправді дуже зручно «помилково» забрати гроші в громади і хай потім вона чекає, коли гроші з’являться на казначейському рахунку. Подібні практики були лише при режимі Януковича.

3. Змінити частину четверту статті 103-2 означеного кодексу, відповідно до якої передбачається залишки коштів за освітньою субвенцією, що не використані протягом наступного бюджетного періоду, вилучати до державного бюджету.

Тобто, органи місцевого самоврядування повністю демотивуються в оптимізації мережі та штатів закладів освіти, ефективному використанні коштів цієї субвенції. Адже за рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації названої мережі за чинним законодавством органи місцевого самоврядування спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпеки та ін.

4. Надано Кабінету Міністрів України повноваження визначати порядок погашення органами місцевого самоврядування заборгованості за середньостроковими позиками (зміни до пункту 21 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України).

Заборгованість місцевих бюджетів в обсязі 9 млрд. гривень за середньостроковими позиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. Органи місцевого самоврядування були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення утримання бюджетної сфери (закладів і установ освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо). По суті, на органи місцевого самоврядування були перекладені державні зобов’язання  Уряду Януковича, а нова влада замість виправлення тієї помилки, намагається її «узаконити».

5. Мінфіну та місцевим держадміністраціям надано право ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни до ст.122).

Врешті, місцеві ради перетворюються в статистів формування місцевих бюджетів. Такі зміни – пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.7, 71 Бюджетного кодексу України). Означена ініціатива Мінфіну та місцевих держадміністрацій призведе до:

  • зупинки рішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
  • блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
  • неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.

6. Ускладнено процедуру проведення внутрішнього аудиту (зміни до ст.26).

Розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Розпорядниками бюджетних коштів є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, бюджетні установи: школи, садочки, лікарні тощо.

Законопроєкт №6062 пропонує запровадити сертифікацію працівників підрозділів внутрішнього аудиту та надати Мінфіну повноваження здійснювати координацію діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.

Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту – це:

  • надмірні, необґрунтовані та корупційно-вразливі ініціативи;
  • обмеження самостійності в управлінні виконавчих органів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності.

7. Доповнено Земельний кодекс України (Розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення»)  п.53, яким передбачається: «установити, що у 2022 році надходження від викупу земельних ділянок державної та комунальної власності, передбачених пунктом 61 Перехідних положень Земельного кодексу України, зараховуються: 70 відсотків до спеціального фонду державного бюджету та спрямовуються на розвиток та поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених систем за рішенням Кабінету Міністрів України (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм), погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету; 30 відсотків до бюджету розвитку місцевих бюджетів».

На наше глибоке переконання такі дії є грубим порушенням самих засад місцевого самоврядування: чому 70% коштів, отриманих від продажу майна, що знаходиться у власності громади, мають зараховуватися до Держбюджету?

Ми, депутати Славутської міської ради, закликаємо:

– Президенту України неухильно виконувати функції гаранта Конституції України, не допускати порушення міжнародних зобов’язань України, зокрема Європейської Хартії місцевого самоврядування та, у разі прийняття проєкту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» від 15.09.2021 року реєстр.№6062, накласти на нього вето.

– Верховній Раді України та народним депутатам України у разі розгляду проєкту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. №6062) без врахування наших зауважень, озвучити в залі позицію нашої ради.

– Кабінету Міністрів України доопрацювати проєкт Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (реєстр. № 6062) з метою виключення з цього проєкту дискримінаційних норм по відношенню до фінансової спроможності місцевого самоврядування.

Схвалено на сесії Славутської міської ради 29 жовтня  2021 р.