СПІЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ МЕШКАНЦІВ БУДИНКУ

Багатоповерхівка – живий організм, який вимагає спільної турботи усіх мешканців. Позиція ж «моя хата скраю» може нанести значної шкоди жилому будинку. Не так давно це відчули на собі славутчани, що проживають на вул. Соборності, 10.

Розпочалося все з технічної перевірки системи газопостачання, яку планово проводять  представники Хмельницькгазу. Як було повідомлено, такі роботи проводяться для  убезпечення мешканців будинку від витоку газу при запуску системи. І все було б добре, якби усі власники помешкань  вказаного будинку пішли назустріч газовикам. Однак знайшлися мешканці, які категорично відмовилися пустити до своєї квартири спеціалістів газконтори, аби ті могли виконати свою роботу. Завершилося усе припиненням газопостачання по усьому стояку, що, зрозуміло, викликало стурбованість співвласників багатоповерхівки.

Виникла ситуація, заручниками якої стали як газовики, які виконували покладені на них обов’язки, так і мешканці будинку, які залишилися без газу. Причина – безвідповідальне ставлення громадянина, який не усвідомлює – він живе у багатоповерховому будинку, а це накладає певні обов’язки. Проблему було вирішено подачею газу в обхід вказаної квартири. Тепер її мешканцям, аби відновити газопостачання, необхідно офіційно звернутися до газконтори та заплатити кошти за послугу підключення до мережі. Кому від цього краще? Врешті-решт, постраждали і самі власники вказаної квартири, і їх сусіди.

Ця історія є повчальною для усіх мешканців багатоповерхівок, які повинні відчувати спільну відповідальність за свій будинок.

У свою чергу, наводимо деякі роз’яснення законодавчих норм, які варто знати:

● У Правилах постачання природного газу (абзац 5 пункту 22), затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30 вересня 2015  за № 2496, сказано, що споживач зобов’язаний безперешкодно допускати у свої житлові та підсобні приміщення, де розташовані газові прилади і пристрої, лічильник газу, представників постачальника після пред’явлення ними відповідних службових посвідчень для звіряння показань фактично використаних обсягів природного газу

● У Законі «Про електроенергетику» (ч. 10 статті 26) визначено, що споживач повинен не лише дозволити, а й забезпечити безперешкодний доступ представників енергопостачальника, підприємства, яке здійснює передачу енергії, до власних енергетичних установок для контролю за рівнем споживання енергії, а якщо потрібно — для відключення та обмеження споживання електроенергії відповідно до встановленого порядку.

● Порядок доступу до житла та іншого володіння для ліквідації аварій, проведення оглядів технічного стану, перевірки показань засобів обліку визначається статтею 29 Закону «Про житлово-комунальні послуги». Так, споживач зобов’язаний забезпечити доступ до мережі, арматури, засобів обліку, розподільчих систем представників виконавця/виробника за наявності в них відповідного посвідчення:

1) для ліквідації аварій — цілодобово;

2) для встановлення і заміни санітарно-технічного та інженерного обладнання,  проведення технічних та профілактичних оглядів, зняття контрольних показників засобів обліку тощо — згідно з умовами договору.

● У невідкладних випадках, коли терміново потрібно рятувати людей чи майно, фахівці можуть увійти до житла чи іншого володіння людини без її дозволу та згоди (несанкціонований доступ), щоб провести огляд та ліквідувати аварію. Це також визначено у статті 17 «Про житлово-комунальні послуги». Якщо споживача немає вдома і неможливо з ним зв’язатися, щоб отримати згоду негайно потрапити у приміщення, або якщо людина з якихось причин відмовляється допустити в квартиру чи будинок представників виконавця/виробника і при цьому є об’єктивні підстави вважати, що аварія чи неполадки, через які інші споживачі не можуть нормально отримувати житлово-комунальні послуги, сталися саме в цих приміщеннях, — доступ до них відбувається без згоди мешканця. Про це йдеться у четвертій частині згаданої статті. Якщо фахівцям довелося зайти до приміщення без згоди власника, то до повного завершення ремонту там також повинні бути присутні: представник виконавця/виробника, представник балансоутримувача/управителя, органів внутрішніх справ, аварійно-ремонтної бригади та споживач з будь-якого із суміжних приміщень (сусід).

Представник виконавця/виробника складає акти про проведення несанкціонованого доступу та ремонтних чи відновлювальних робіт, які підписуються всіма учасниками доступу.

Прес-служба Славутського МВК