ПРОФІЛЬНА ШКОЛА: ЯКОЮ ЇЙ БУТИ?

Саме це важливе питання обговорювали під час круглого столу, який відбувся 04 квітня у приміщенні Славутської міської ради.

Участь у заході взяли міський голова Василь Сидор, секретар Славутської міської ради Світлана Медведєва, начальник управління освіти виконавчого комітету Славутської міської ради Ельміра Перепелиця, методисти ІМЦ управління, керівники закладів середньої освіти, представники батьківської громадськості, депутати Славутської міської ради.

Серед присутніх – директор Департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА Олег Фасоля, кандидат психологічних наук, старший викладач кафедр психології та педагогіки НаУ «Острозька академія» Уляна Нікітчук, експерти шведсько-українського проекту з питань децентралізації в України.

Головна дискусія круглого столу розгорталася навколо питання розвитку профільної освіти у місті та вироблення рекомендацій щодо розвитку профільної освіти у закладах середньої освіти міста.

Відкрив захід міський голова Сидор В.Б., який наголосив на ключовому меседжі заходу «Найголовніша сьогодні – дитина та якісні освітні послуги для неї».

Продовжила організаційно-мотиваційний модуль круглого столу начальник міського управління освіти Ельміра Перепелиця, презентуючи виклики та можливості профільного навчання у старшій школі:

  • Законом України «Про освіту» передбачено три рівні повної середньої освіти: початкова школа (1-4 класи), базова освіта (5-9 класи) та профільна  освіта (10-12 класів). 01 вересня 2018 року стартувала перша частина освітньої реформи – «Нова українська школа», яка надає однакову базу для кожного учня. Друга ж частина освітніх змін стосується організації профільної освіти – цілеспрямованої підготовки до подальшого навчання у вишах чи професійної діяльності, тобто відповідно до нового закону старша школа повинна стати виключно профільною.

Сьогодні суть профільного навчання полягає в його індивідуалізації, коли старшокласник повинен обрати ті предмети, які йому цікаві та необхідні для подальшої самореалізації та задоволення особистих освітніх потреб.  

Між тим, аналіз результатів ЗНО, кадрового забезпечення, наявної матеріально-технічної бази освітніх закладів міста, їхнього потенціалу тощо вказує на те, що три з них спроможні на належному рівні надавати освітні послуги для старшокласників, забезпечивши здобуття ними профільної освіти. А саме: ЗОШ № 1 (профільні класи – математика та фізика, українська мова, хімія та біологія); НВК (англійська мова і математика); НВК «СЗОШ, ліцей «Успіх» (інформаційні технології, історія та правознавство (або історія та географія), українська мова).

«Звичайно, у нас постануть певні ризики, в першу чергу, це навантаженість на частину педагогічних працівників, адаптація дітей у нових класах, транспортне забезпечення тощо. Але, знаючи потенціал наших вчителів та учнів, думаю проблеми нам не страшні і ми з ними впораємося», – зауважила Ельміра Миколаївна.  

Обговорюючи профільну освіту, присутні обговорили важливість психологічного супроводу – одного із базисів для правильного самовизначення і самореалізації дитини. У цьому питанні слушною була доповідь кандидата психологічних наук, старшого викладача кафедри психології та педагогіки НаУ «Острозька академія» Уляни Нікітчук, яка стосувалася психологічних аспектів свідомого самовизначення школяра в контексті організації профільного навчання. Зі слів Уляни Ігорівни, головним чином профільна освіта повинна допомогти, а не завадити у розкритті у дитини тих напрямків, у яких вона може себе спробувати. Варто відмітити, що важливу роль у правильному самовизначенні і самореалізації школярів відіграє психологічна підтримка.

Продовжили тему профільного навчання й керівники тих закладів, на базі яких планується відкриття профільних класів. У першу чергу вони наголосили на готовності прийняти учнів інших шкіл як в матеріально-технічному, так і кадровому плані.

Директор Департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА Олег Фасоля, торкаючись питання зміни структури старшої школи, звернувся до батьків з проханням не обмежувати своїх дітей у виборі та не налаштовувати їх на те, що адаптація у інших закладах пройде важко. Адже молоді люди пристосовуються до нових змін набагато швидше, ніж дорослі. А також висловив думку, що освітня спільнота Славутської міської ОТГ на правильному шляху та зупинився на принципах реалізації успішної профільної освіти.

Продуктивною була панельна дискусія «Сучасна профільна школа: місія здійсненна». Представники батьківської громадськості активно задавали питання, висловлювали думки.

Завершуючи круглий стіл, міський голова Василь Сидор та начальник управління освіти Ельміра Перепелиця запропонували рекомендації та вкотре наголосили, що дорослі відповідають за дітей і успішна побудова освітньої траєкторії кожної особистості залежить саме від них.

«Якщо у нашій країні сучасні реформи здебільшого викликають сумніви щодо їх успішності, то зміни в освітній галузі характеризуються позитивними результатами. Це при тому, що 60% потреб освітньої галузі фінансується за рахунок коштів громади: так, із передбачених на освіту 131 млн грн., 80 млн. грн складають видатки місцевого бюджету на утримання закладів загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти.  Нам вдалося успішно адаптували дітей з особливими потребами в загальний освітній процес, тому впевнений, що достойно пройдемо всі виклики і цього етапу», – наголосив Василь Богданович, а також звернув увагу батьків учнів на важливість переосмислення навчального процесу, тим більше, що цього вимагає новий закон про освіту.

«Ми сьогодні з вами повинні усвідомити нашу відповідальність за наших дітей, але в той же час надати їй можливість вибору. Наше завдання – навчити дитину, надати їй необхідний рівень знань для подальшого навчання у ВНЗ, сформувати освітній простір, належний кадровий і матеріально-технічний потенціал – тоді ми досягнемо результатів, про які мріємо. Сподіваємося, нам усе це вдасться і ми зможемо пройти реформу від 1-го до 12-го класу», – такими словами завершила захід Ельміра Перепелиця.

Прес-служба Славутського МВК