ЗВЕРНЕННЯ УЧАСНИКІВ ГРОМАДСЬКИХ СЛУХАНЬ З ПИТАНЬ ПРОДОВЖЕННЯ СТРОКУ ЕКСПЛУАТАЦІЇ ЕНЕРГОБЛОКУ № 1 ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ АЕС – ПРОЕКТ

Населенню, яке проживає в зоні спостереження, державою гарантується право на соціально-економічну компенсацію ризиків, пов’язаних із використанням ядерної енергії в обсязі і в порядку, визначеному ст. ст. 12, 12-1, 12-2 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»: належне фінансування створення та підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури, забезпечення засобами індивідуального захисту населення, його регулярне навчання правил користування спеціальною соціальною інфраструктурою та  засобами індивідуального захисту.

Порушення урядом вищевказаних норм закону відбувається з 2014 року, що викликає занепокоєння з боку громадян, які проживають у зоні спостереження АЕС.  У 2011 році наша громада підтримала будівництво 3 та 4 енергоблоків Хмельницької АЕС, за умови врахування наданих  органами місцевого самоврядування зауважень та пропозицій.

На сьогодні важливим та пріоритетним завданням  розвитку енергетики України є необхідність  продовження строку експлуатації енергоблоку № 1 Хмельницької АЕС, що  викликає обурення у громади, оскільки  постійне зростання цін на енергоносії, в тому числі підняття плати нічного освітлення, призводять до зубожіння населення.

Однак, продовження строку експлуатації ядерних потужностей сприятиме зміцненню енергетичної безпеки держави та задовольнить потреби в електроенергії в умовах майбутнього зростання економіки країни. Таким чином, дане питання є досить болючим та важливим для мешканців територіальних громад, які проживають в зоні спостереження Хмельницької АЕС.

Славутська міська об’єднана територіальна громада підтримає продовження строку експлуатації енергоблоку № 1 Хмельницької АЕС при обов’язковому виконанні наступних вимог населення:

  • дотримання  і неухильне виконання урядом статті 12 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», насамперед повернувши недофінансовані в 2014-2018 роках кошти, провівши виплати в повному обсязі згідно чинного законодавства України,  враховуючи рішення Рахункової палати України та Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи;
  • повернення збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, до доходів спеціального фонду Державного бюджету України та спрямувати їх на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження;
  • внесення  змін в статтю 12-1 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», збільшивши розмір сплати експлуатуючими організаціями (операторами) ядерних установок збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає в зоні спостереження, до двох відсотків обсягу реалізації електроенергії, що виробляється на атомних електростанціях України, за відповідний період;
  •  передбачення у фінансуванні  заходів з модернізації енергоблоку №1 Хмельницької АЕС коштів  у сумі 10% від загальної вартості модернізації енергоблоку  для  розвитку інфраструктури територіальних громад  зони спостереження;
  • обласним державним адміністраціям, профільним міністерствам спільно з органами місцевого самоврядування розробити програму державної підтримки промислового сектору, покращення інвестиційного клімату, охорони навколишнього природного середовища, екології, охорони здоров’я населення зони ризику.

Виконання таких вимог буде сприяти позитивному іміджу розвитку атомної енергетики в країні і водночас справедливим по відношенню до населення, яке проживає в зоні спостереження, слугуватиме  забезпеченню виконання державою гарантій визначених чинним законодавством України.