Прем’єр-міністру України
Гройсману В.Б.
Народному депутату України
Мацолі Р.М.
Голові Верховної Ради України
Парубію А.В.
Ми, депутати Славутської міської ради, від імені громади звертаємось до Вас із вимогою не допустити скорочення фінансової спроможності місцевого самоврядування у 2018 році та зберегти не лише «обличчя» проведення реформи децентралізації, але й її суть – становлення спроможних територіальних громад.
Адже вже третій рік поспіль під гучні гасла про незворотність реформ та підтримку місцевого самоврядування, в реальності урядом вчиняються всі кроки щодо згортання реформи місцевого самоврядування та фактичного зменшення ресурсної спроможності територіальних громад.
Так, законом про Державний бюджет на 2016 рік на місцеве самоврядування передали видатки на утримання професійно-технічної освіти, а Державний бюджет на 2017 рік переніс на рівень місцевого самоврядування фінансування оплати праці непедагогічних працівників закладів освіти; оплату енергоносіїв та комунальних послуг на утримання закладів освіти та охорони здоров’я; перевезення пільгових категорій громадян, яким держава гарантувала право безкоштовного проїзду; фінансування пільг та/або виплат за професійною ознакою (міліціонери, шахтарі, чорнобильці тощо).
Крім цього, підтримка місцевого самоврядування згортається також і в інших сферах (саботаж створення об’єднаних територіальних громад згідно волевиявлення громад, законодавчі ініціативи щодо встановлення тотального контролю за рішеннями місцевих рад тощо).
На превеликий жаль, продовжує знищення фінансової спроможності місцевих громад і запропонований урядом проект Державного бюджету України на 2018 рік, адже покладає на «плечі» місцевих бюджетів:
– оплату пільг за житлово-комунальні послуги (електроенергії, газу, послуг теплопостачання, водопостачання, водовідведення) для відповідних категорій населення. В масштабах всієї країни це близько 7 млрд грн;
– оплату заборгованості населення за житлово-комунальні послуги. А це близько 8 млрд грн;
– оплату перевезення пільгових категорій громадян. А це близько 2,5 млрд грн;
– фінансування медичної і освітньої сфери, у зв’язку з прогнозованою недостатністю коштів згідно проекту Державного бюджету України на 2018 рік у розмірі понад 10 млрд грн.
Враховуючи вищевикладене, та з метою гарантування незворотності розпочатої реформи місцевого самоврядування, просимо:
- Не допустити прийняття проекту Державного бюджету України на 2018 рік у пропонованій урядом редакції (реєстраційний № 7000) та супровідного до нього проекту змін до Бюджетного кодексу України (реєстраційний № 7116).
- Доопрацювати вищевказані законопроекти із врахуванням інтересів місцевих громад та у відповідності до мети реформи місцевого самоврядування, врахувавши наступні пропозицій депутатів Славутської міської ради:
– Не допустити передачу на фінансування з місцевих бюджетів пільг населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, плати за утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, вивезення побутового сміття та рідких нечистот, а також погашення заборгованості щодо пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг, що виникли в попередніх бюджетних періодах та обліковуються в органах Казначейства на початок 2018 року за рахунок коштів місцевих бюджетів.
– Забезпечити надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для надання пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг в повному обсязі та виключно в грошовій формі.
– Збільшити обсяги освітньої субвенції на 4,5 млрд. грн. (ріст на 25% порівняно з минулим роком), а медичної субвенції на 7,0 млрд. грн. (ріст 20% в порівнянні з минулим роком).
– Забезпечити повне списання заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2009-2014 роках.
– Переглянути та затвердити державні соціальні стандарти і нормативи за кожним із делегованих державою місцевому самоврядуванню повноважень, забезпечити проведення інвентаризації всіх нормативно-правових актів, що регламентують застосування галузевих нормативів при здійсненні видатків місцевих бюджетів, зокрема щодо мережі бюджетних установ, педагогічного навантаження, нормативів витрат бюджетних установ.
– Здійснити розподіл додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я (16,5 млрд. грн.) між усіма місцевими бюджетами, що мають прямі міжбюджетні відносини.
– Зберегти інструмент Стабілізаційної дотації та закладення в держбюджеті відповідного фінансового ресурсу в обсязі 2,0 млрд. грн.
– Запровадити з 01 січня 2018 року адресну грошову допомогу на пільгове перевезення окремих категорій громадян та передбачити в проекті державного бюджету на 2018 рік субвенцію на погашення заборгованості, що утворилася внаслідок недотримання місцевими бюджетами коштів субвенції на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
– Не допустити прийняття передчасних змін щодо фінансування первинної мед. допомоги, що може призвести до недофінансування в 2018 році комунальних закладів охорони здоров’я, які надають первинну медичну допомогу. Запровадження нового підходу до фінансового забезпечення первинної медичної допомоги з 1 січня 2018 року передбачено законопроектами за реєстр. №№6327 та 6604, які ще не прийняті парламентом. Враховуючи зазначене, необхідно забезпечити комплексне прийняття законопроектів за реєстр. №№ 6327, 6604 та 7116.
– Передбачити зарахування частини розміру плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, яку встановлює Кабінет Міністрів України, яка сплачується ліцензіатами до бюджетів об’єднаних територіальних громад, міських бюджетів за місцем розташування відповідного пункту розповсюдження державної лотереї.
– Збільшити обсяг субвенції на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження до 392 млн. грн. Також забезпечити розгляд та прийняття проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження)» (реєстр. № 2249а) для реалізації норм Закону України «Про ядерну енергію та радіоактивну безпеку» в частині спрямування у повному обсязі збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, у вигляді субвенції до відповідних місцевих бюджетів. Нагадуємо, що ДП НАЕК «Енергоатом» фінансує цю статтю видатків у повному обсязі, тому всі кошти без винятку мають бути спрямовані на компенсацію ризику населення, яке проживає в 30-кілометровій зоні.
– Збільшити норматив зарахування ПДФО для міст обласного значення та ОТГ до рівня 75% .
– Закріпити гарантовані державою соціальні пільги за державними програмами соціального захисту шляхом передбачення відповідних субвенцій. Статті 91 та 102 Бюджетного кодексу викласти в редакції Бюджетного кодексу 2015 року (дотримання норм започаткованих бюджетною реформою).
– Врегулювати проблему заборгованості з різниці в тарифах шляхом повного списання зазначеної заборгованості та нарахованих штрафних санкцій.
– Підвищити частку відрахувань акцизного податку з виробленого та ввезеного на митну територію України пального до бюджетів місцевого самоврядування з 13,44% до 17,66% у зв’язку із недоотриманням значної суми коштів місцевими бюджетами у 2017 році.
Таким чином, просимо Вас прикласти всіх зусиль для врахування інтересів територіальних громад України і недопущення втрат місцевих бюджетів.
З повагою, міський голова В.Б. Сидор