Інтерв’ю з міським головою

– Наша зустріч відбувається в символічний день. Адже 7 грудня визначений Днем органів місцевого самоврядування. З яким настроєм зустрічаєте Ви і Ваш колектив професійне свято? Що переважує у настрої?

– Однозначно – оптимізм, тому що без нього ми не досягли б таких результатів. Бо дуже багато питань та завдань із запланованих нам вдалося вирішити. Я вважаю, що це показник системної роботи працівників органів місцевого самоврядування. У нас не було збоїв із виплати заробітної плати, надання комунальних послуг, практично усі комунальні підприємства працювали стабільно та у повному обсязі виконували свою роботу. Незважаючи на важку ситуацію у країні, промисловий комплекс міста виходить на позитивну динаміку. Тому, у загальному, якщо говорити про роботу структур, управлінь, відділів виконавчого комітету, нам є чим гордитися. У нас є досить непогані досягнення у галузі освіти. Я гордий за наших діток. Звичайно, є й сумні моменти – ми похоронили вже 13 славутчан; військовий конфлікт так і існує, а це відображається на нашому стані та роботі. Крім покладених на нас прямих обов’язків, ми не забуваємо про ті проблемні питання, які існують і в країні, і у нашому місті. Бачимо ті проблеми, які пов’язані із тарифною політикою. Ми повинні розуміти, що у цьому в деякій мірі винні й ми самі, наша пасивність, небажання зорієнтуватися і прийняти правильне рішення. Я вважаю, що ці проблеми повинні об’єднувати нас, ми не маємо права зупинитися і надіятися, що все вирішиться самостійно.

– У проголошеному курсі на децентралізацію влади чого більше: політиканства, популізму чи реальних кроків?

– Проаналізувавши останні три роки роботи уряду, можна прослідкувати його непрофесіоналізм, який виник, по-перше, через нелегітимність людей, які прийшли до уряду, по-друге, через відсутність політичної волі. Тому що перш, ніж впроваджувати децентралізацію, потрібно внести зміни до Конституції. Як може проводитися децентралізація в державі, коли з цього процесу виключені міста обласного значення та обласні центри? Це – бутафорія, обман. І рано чи пізно ми зрозуміємо наслідки, коли вони скажуть, що ми неспроможні, потрібно назад повертати вертикаль влади, створювати адміністрації… Верховна Рада та уряд не зацікавлені у тому, щоб передати повноваження розпоряджатися ресурсами, землею у першу чергу, громадам. Все робиться для того, щоб процес децентралізації не пройшов на задекларованому рівні. Потужні корпорації виключать з процесу створення потужних регіональних центрів з сильним кадровим потенціалом навколо уже існуючих регіонів. Таким чином, з одного боку децентралізація задекларована, з іншого – відсутні важелі впливу, можливість додаткових надходжень. Те, що сьогодні говорять про фінансування – це своєрідний обман, адже марно говорити про суттєве збільшення фінансових надходжень.

-А тепер пропонуємо детальніше зупинитися на фінансовій спроможності Славути як територіальної громади. Попри небезпідставні побоювання міський бюджет вдається виконувати і навіть маємо деяке перевиконання. Це дає змогу безпроблемно виконувати зобов’язання? І які витрати виявилися незапланованими?

– Сьогодні ми можемо звітувати перед громадою, що за 12 місяців 2016 року ми в повному обсязі виконаємо ті зобов’язання, які ставимо перед громадою. У січні з прийняттям бюджету нам було задекларовано, що ми будемо фінансувати професійно-технічне училище, пільгові перевезення. Крім цього, згодом ще виник дефіцит у сумі 10 млн. по освіті, біля 6 млн. – по галузі медицини, ускладнила ситуацію різниця в тарифах. З квітня подорожчало вуличне освітлення з 0,47 грн. до 1,42 грн. Це все не дозволяло нам визначитися із нашими напрямками роботи. Ми змушені були неодноразово переглядати бюджет, додатково вилучати кошти і переносити на напрямки, що вказані вище. Це біля 3,5 млн. на професійно-технічну освіту, близько 700 тис. – на пільгові перевезення, 8,5 млн. – на галузь освіти (харчування дітей, покращення матеріально-технічної бази). Ухилившись від своїх прямих обов’язків, уряд переклав це на «плечі» міського самоврядування. З 2016 року не переглядався Податковий Кодекс, база дохідної частини місцевих бюджетів. Практично ті доходи, які були у 2015 році у такому ж обсязі залишися і у 2016 році. Із передачею повноважень не було передачі ресурсів, як вказано в Конституції. Тому ми вимушені були забрати кошти із своїх статей і фінансувати зобов’язання держави. Ми паралельно зверталися до народних депутатів, уряду, обласної влади, які хоч і визнали, що це була помилка, але так і нічого не було зроблено у цьому напрямку. Тому ми змушені були захищати свої права у суді, і по сьогодні чекаємо рішення як по профтехучилищі, так і по пільгових перевезеннях. Але, незважаючи ні на що, ми будемо продовжувати добиватися захисту своїх прав, дотримання законів керівництвом держави і урядом. Це наша позиція. Щодо перевиконання, то ми дійсно маємо на сьогодні близько 104%, а це – 3,8 млн. грн. Це наша заслуга, заслуга роботи міської ради і величезна робота суб’єктів підприємницької діяльності, які сумлінно сплачують податки, заробітну плату. Я хочу щиро подякувати їм за це.

– Чи можете назвати стосунки з обласною владою та центральними органами влади партнерськими? Чи все ж зберігається вертикаль влади? З якими питаннями доводиться звертатися і чи відчуваєте зворотній зв’язок?

– На сьогоднішній день із обласною радою та адміністрацією маємо ділові, робочі і результативні стосунки. Зверталися до облради з проблемними питаннями, які у нас виникли на початку року. Було прийнято рішення щодо можливості фінансування державних зобов’язань за рахунок місцевого бюджету. Нам вдалося отримати субвенцію на профучилище, завдяки Хмельницькому регіональному відділенню АМУ частково повернути дотацію і забезпечити 100% фінансування галузі охорони здоров’я до кінця року, отримали й частину коштів фонду регіонального розвитку на ЗОШ №1, будівництво каналізаційних мереж в районі ЗОШ №3. Сьогодні маємо можливість додатково одержати кошти по галузі освіти.

Що ж стосується центральних органів влади, на прикладі недофінансування 30 км зони, ми можемо сказати про спробу залізти в кишені територіальної громади. Я маю на увазі міністерства і КМУ. Неодноразово з проблемними питанням зверталися до різних міністерств, а у відповідь отримували відписки, а то й нічого. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та ДП НАЕК «Енергоатом» нас підтримують в тому, що кошти мають бути повернуті, а Міністерство фінансів – ні. І як результат, чекає відповіді Кабінету Міністрів України, а КМУ, як правило приймає рішення у своїх інтересах.

– Допомога кого із державних мужів чи інституцій для Славути є помітною чи може значимою?

– В першу чергу ми працюємо з депутатами обласної ради. Ми маємо двох депутатів облради, які постійно захищають права та інтереси територіальної громади на рівні області – це Сергій Микульський та Леонід Степанюк. Неодноразово зверталися за підтримкою до голови постійної комісії з питань бюджету та фінансів Хмельницької обласної ради Івана Гладуняка. Щодо Верховної Ради України, то на сьогоднішній день більше працюємо з депутатами від ВО «Батьківщина». Працюємо і з депутатами міськради. Не одне звернення було підготовлено по проблемних питаннях, які я озвучував. Як не прикро, але доводиться констатувати, що зворотнього зв’язку між ВРУ і місцевим самоврядуванням немає, тому що депутати залежні не від виборців і працюють не в їх інтересах, а в інтересах якогось клану. Проте є депутати, які дослуховуються до нас і намагаються допомогти.

– Чи доводиться покладатися на підтримку у відстоюванні інтересів органів місцевого самоврядування на колег з інших територіальних громад? Чи все обмежується лише привітаннями до свят?

– Я покладався і покладаюсь виключно на славутчан, а також на свій колектив, його системний підхід, розуміння проблематики і можливість досить професійно відстоювати інтереси громади в усіх інституціях, через які нам доводиться працювати. Досить потужними організаціями є Хмельницьке регіональне відділення АМУ та Асоціація міст України. Маємо там багато фахівців, які проводять моніторинг, аналізують систему та надають конкретні пропозиції, з якими ми й звертаємося до комітетів ВРУ, міністерств, відомств, де мені доводилося бувати неодноразово. Таким чином озвучуємо проблеми і відстоюємо інтереси громади.

Асоціація міст України підтримувала нас по позовах, з якими ми зверталися до суду, а це – фінансування перевезень пільгових категорій громадян, повернення коштів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає в зоні спостереження Хмельницької АЕС.

Маємо позитив по останній справі – відстояли право користування земельними ділянками на яких розміщувалися військові містечка №21 та №22.
– І насамкінець, якби була така можливість і центральна влада буде дійсно зацікавлена у проведенні децентралізації, що найперше треба змінити аби територіальні громади почувалися самодостатніми і впевнено працювали на перспективу?

– Такі питання повинні вирішуватися професіоналами. Щоб проводити реформи в країні, необхідна політична воля і єдиний підхід до усіх регіонів та до усіх громад.
Той шлях, який ми обираємо, передбачає передачу повноважень щодо вирішення місцевих проблем громадам – в села, селища, міста, там де видніше, що і як потрібно вирішувати в першу чергу. Разом з цим держава передає фінанси і відповідальність органів місцевого самоврядування перед громадою – за якість надання послуг та за відповідність дій Конституції та чинному законодавству. Повноваження, фінансові ресурси і контроль – є основою ефективної моделі місцевого самоврядування.

А коли лише ставлять завдання скоротити працівників в школі, оптимізувати ФАП, відремонтувати дорогу, але при цьому ти ні на що не впливаєш, то немає в тому сенсу. Люди не повинні ставати заручниками некомпетентних голів об’єднаних громад. Система, яка будується спонтанно призводить до негативних наслідків. Місцеве самоврядування сьогодні є базовою інституцією та запорукою незалежної держави. Держава і міста розвиваються лише тоді, коли є відповідальні люди. Потрібно робити усе, щоб не хотілося покидати ні місто в якому живеш, ні країну, у пошукає кращої долі.

Прес-служба Славутського МВК