Якою хочуть бачити славутчани Конституцію України?

28 травня в міському Палаці культури відбулося публічне обговорення змін до Конституції України, запропонованих Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. В зібранні взяли участь представники Славутського міськрайонного управління юстиції, депутати Славутської міської ради, представники громадських організацій міста, громадські активісти, вчителі правознавства загальноосвітніх закладів міста, представники міської ради та її виконавчих органів, засоби масової інформації.
В результаті обговорення вищевказаного питання серед громадськості були висловленні наступні пропозиції:
1. Внесення змін до Конституції України є важливим законодавчим кроком, а тому потребує детального вивчення і обговорення між фахівцями. Із-за двозначності деяких положень Основного Закону України неодноразово Конституційним Судом України надавалися роз’яснення з тих чи інших позицій. А тому необхідно ґрунтовно проаналізувати зміст кожної статті Конституції для надання подальших пропозицій щодо більш чіткого їх викладення, недопущення двозначності виразів. Пропонуємо не поспішати із внесенням змін до Конституції України та продовжити термін процедури обговорення запропонованих змін.
2. Розуміємо, що певна вертикаль президентської влади має бути, але запропоновані до створення державні представництва не повинні дублювати наглядові функції, які і так є в контролюючих органів. До того ж для визначення правомірності того чи іншого рішення органу місцевого самоврядування існує судова гілка влади. Натомість варто було б органам юстиції надати експертну функцію рішень ОМС.
Доречним був би нагляд за виконанням делегованих повноважень, наданих органами виконавчої влади органам місцевого самоврядування. Зокрема на те, щоб нормативи бюджетної забезпеченості делегованих галузей були сформовані відповідно до реальних соціальних стандартів надання послуг, затверджених на державному рівні.
Варто звернути увагу і на той факт, що якщо фактично представництву президентської влади буде надано наглядову функцію, то чи можна тоді говорити про парламентсько-президентську республіку? Фактично де-юре Президент матиме ті самі повноваження, що і раніше.
3. Окремі нові позиції Конституції мають бути деталізовані у відповідних законодавчих актах. Скажімо, якщо до матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування пропонується віднести місцеві податки і збори (стаття 142), то необхідно одразу в Податковому Кодексі України деталізувати, які саме податки і збори лишаться на місцях. Питання важливе, адже від цього залежить фінансова спроможність ОМС розвивати свою територіальну громаду.
4. Відповідно до статті 27 Конституції України кожен має право захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань. Останній гіркий досвід українців показав, що міліція неспроможна забезпечити достатній захист прав та інтересів громадян. А тому є нагальна потреба підтримати ініціативу громадськості щодо участі в охороні громадського порядку населеного пункту, доповнивши текст Основного Закону пунктом, який би передбачав створення муніципальної міліції.
5. Зміни до Конституції можливі при одночасній зміні адміністративно-територіального устрою з чітким розподілом функцій між громадами.
6. Для налагодження взаємовідносин між правоохоронними органами та громадянами, підвищення іміджу вказаних органів необхідно передбачити в тексті Конституції виборність посад суддів, прокурорів і керівників органів міліції.
7. Для подальшої стабілізації суспільно-політичної ситуації в державі в оперативному порядку прийняти раніше запропонований Закон України «Про порядок імпічменту Президента України». А також у виборчому законодавстві передбачити спрощену процедуру відкликання громадянами народних депутатів України, обраних як за мажоритарною, так і за пропорційною системою.
8. Необхідно передбачити в розділі «Місцеве самоврядування» позицію, за якою Держказначейство не повинно розпоряджатися коштами, які є власністю територіальної громади в особі органів місцевого самоврядування, отриманими від використання матеріальних, природних та ін. ресурсів громади.
9. Люди зневірилися в Основному Законі України, оскільки багато його пунктів так і не були реалізовані в житті українського народу. Необхідно переглянути дані позиції і або скоригувати, або затвердити стратегічні плани з їх виконання. Для прикладу, реальне, а не вдаване, забезпечення громадян безкоштовною медициною.
10. Усі нові закони, які прийматимуться в Україні, або ж зміни до існуючих законів, мають отримати висновок Конституційного Суду про те, що запропоновані зміни не звужуватимуть конституційні права громадян.

Розміщенно в Без категорії