Президенту України Порошенку П.О.
Голові Верховної Ради України Парубію А.В.
Прем’єр-міністру України Гройсману В.Б.
Народному депутату України Мацолі Р.М.
Шановний Петре Олексійовичу!
Шановний Андрію Володимировичу!
Шановний Володимире Борисовичу!
Шановний Романе Миколайовичу!
П’ятий рік поспіль українські громади живуть в умовах стрімкої інфляції та підвищення тарифів, зростання цін на предмети першої необхідності.
Ми, депутати Славутської міської ради, глибоко стурбовані невиконанням державою своїх обов’язків щодо: повернення коштів територіальним громадам 30-кілометрової зони впливу Хмельницької АЕС, фінансування перевезень пільгових категорій громадян, компенсації на надання пільг з послуг зв’язку, загальної середньої освіти, закладів охорони здоров’я, підвищення тарифів на енергоносії, запровадженням недосконалих пенсійної, медичної, освітньої реформ.
Наразі складається ситуція, коли органи місцевого самоврядування недоотримують необхідного обсягу фінансових ресурсів із Державного бюджету на виконання делегованих повноважень і має місце значне недофінансування чи взагалі нефінансування частини делегованих повноважень держави. Центральні органи влади, декларуючи певні політичні обіцянки, не проводять дійсних фінансових розрахунків можливості практичного запровадження тієї чи іншої соціальної програми, а в результаті деякі з них так і залишаються на папері. Тому проблема фінансування делегованих повноважень органів державної влади органам місцевого самоврядування і досі потребує практичного розв’язання.
Так останнім часом обсяг фінансових витрат органів місцевого самоврядування на здійснення делегованих повноважень різко зріс. Разом з тим, у більшості випадків бюджетним законодавством не визначено за рахунок яких фінансових джерел має здійснюватися фінансування делегованих державою органам місцевого самоврядування новопереданих повноважень.
Проблему делегування повноважень органів державної влади закріплено в ст.85 Бюджетного Кодексу України, ст. 67 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а у Конституції України, зокрема у ст. 143 встановлено: «Органам місцевого самоврядування можуть надаватися законом окремі повноваження органів виконавчої влади. Держава фінансує здійснення цих повноважень у повному обсязі за рахунок коштів Державного бюджету України або шляхом віднесення до місцевого бюджету у встановленому законом порядку окремих загальнодержавних податків, передає органам місцевого самоврядування відповідні об’єкти державної власності.» Таким чином, Конституцією України визначено порядок, що делеговані повноваження надаються лише законом.
Вимушені констатувати, що фактично, децентралізація в нашій країні перетворилася на намагання уряду перекласти обов’язки держави на органи місцевого самоврядування та прагнення високопосадовців вирішити проблеми соціальної політики без належного державного фінансування. Так, протягом 2015-2017 років конкретно з бюджету міста Славути профінансовано 44 408,5 тис.грн. таких видатків, зокрема:
– утримання професійно-технічної освіти – 2 090,4 тис.грн.;
– дофінансування з бюджету міста видатків, в тому числі і на захищені статті витрат, по утриманню загальноосвітніх закладів (понад обсяг освітянської субвенції та без врахування капітальних видатків) – 14 057,6 тис.грн.;
– надання пільг з послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг, компенсація за пільговий проїзд окремих категорій громадян – 1934,9 тис.грн.;
– дофінансування за 2015-2017 роки з бюджету міста видатків на заробітну плату працівників галузі „Охорона здоров’я” (понад обсяг медичної субвенції) та комунальних послуг і енергоносіїв, не враховуючи профінансованих капітальних видатків та інших міських програм з охорони здоров’я – 2 694,8 тис.грн.;
– фінансування у 2017 році з бюджету міста усіх видатків по утриманню шкіл (окрім зарплати педагогічного персоналу), не враховуючи профінансованих капітальних видатків – 23 630,8 тис.грн.
Слід зазначити, що фактична потреба в коштах на забезпечення якісного функціонування вищевказаних напрямків була значно більшою. Проте наш бюджет неспроможний нести такий непосильний тягар. Через неправомірно проведену бюджетну політику держави, регіони не в змозі якісно виконувати свої прямі конституційні зобов’язання перед мешканцями своїх громад. Місцеві програми та ініціативи громадян фінансуються приблизно лише на 10-15% від їх фактичної потреби.
Започаткована Урядом практика перекладання частини державних повноважень на органи місцевого самоврядування продовжилась і у 2018 році. Таким чином бюджет міста Славути прийнято з дефіцитом по захищених статтях, з нього лише по заробітній платі працівникам бюджетних установ він складає 6 806,2 тис.грн.
Разом із тим нам важко зрозуміти логіку та послідовність проведення державних реформ, що призводять до тотального зубожіння населення.
З огляду на викладене, ми вимагаємо забезпечити виконання Конституції та законодавства України в частині підтримки життєдіяльності функціонування територіальних громад та гарантування населенню законних прав та інтересів, а саме:
1) фінансувати перевезення пільгових категорій громадян, надання пільг з послуг зв’язку та професійно-технічної освіти з державного бюджету України;
2) повернути кошти соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає в зоні спостереження Хмельницької АЕС;
3) повернути ті норми Бюджетного кодексу, згідно яких усі видатки загальноосвітніх закладів (а не лише зарплата педагогічним працівникам) повинні проводитися виключно за рахунок освітньої субвенції, забезпечивши при цьому обґрунтований розрахунок нормативу бюджетної забезпеченості, виходячи із повної собівартості надання освітніх послуг, а не бажання КМУ та МФУ направити певний обмежений обсяг коштів на означену галузь;
4) повернути ті норми Бюджетного кодексу, згідно яких енергоносії по закладах галузі „Охорона здоров’я” фінансувалися за рахунок медичної субвенції, забезпечивши при цьому обґрунтований розрахунок нормативу бюджетної забезпеченості по галузі, виходячи із повної собівартості надання медичних послуг, а не бажання КМУ та МФУ направити певний обмежений обсяг коштів на означену галузь;
5) забезпечити медикаментами та виробами медичного призначення пільгові категорії населення;
6) забезпечити повне та своєчасне відшкодування комунальним підприємствам різниці в тарифах, пільг та субсидій;
7) при втіленні у життя ряду реформ: пенсійної, медичної, освітньої забезпечити передачу необхідних фінансових ресурсів;
8) змінити мету пенсійної реформи: не зменшувати максимально кількість людей, що претендують на пенсійні виплати, а шукати інші шляхи скорочення дефіциту бюджету Пенсійного фонду;
9) вирішити питання про проведення належного перерахування пенсій для пенсіонерів силових структур та їх виплат з 01 січня 2018 року, а також перерахування пенсій ліквідаторів аварій наслідків на ЧАЕС;
10) встановити Податковим кодексом України норму щодо обов’язкового зарахування податку на доходи фізичних осіб виключно до бюджету адміністративно-територіальної одиниці України за місцезнаходженням робочого місця працівника, прибравши неоднозначні норми та посилання на інші закони та кодекси в частині відокремленого чи невідокремленого структурного підрозділу.
Хочемо наголосити, що наразі надзвичайно важливо перейти від ухвалення законодавства та створення інституцій до повної імплементації усіх реформ, що запроваджені в Україні. Сподіваємося на Ваше розуміння і позитивне вирішення проблем задля забезпечення стабільності та спокою в Україні.
Від імені Славутської міської ради секретар міської ради С.В.Медведєва