ДЕРЖАВА ОШУКАЛА СЛАВУТСЬКУ ГРОМАДУ НА МІЛЬЙОНИ ГРИВЕНЬ

Децентралізація – передача повноважень та фінансів від державної влади якнайближче до людей – органам місцевого самоврядування. Яка ж реальна ситуація? На жаль, факти свідчать про протилежне.

  • Місцевий бюджет зобов’язали фінансувати ряд державних делегованих повноважень:

–  усі видатки на утримання шкіл;

– оплату комунальних послуг та енергоносіїв у закладах галузі «Охорона здоров’я»;

– компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян, надання пільг з послуг  зв’язку, інших передбачених законодавством пільг (навіть без запровадження монетизації пільгових перевезень).

Загалом за 2015-2018р.р. Славута фактично витратила на фінансування державних зобов’язань 79 млн 434 тис. грн.

  • Славуті недофінансовано з держбюджету субвенцію для територій зони спостереження. За період 2014-2018р.р. загальна сума недофінансованих коштів склала 24 млн 951 тис. грн.
  • При передачі даних витрат держава не передала жодного податку і збору на міста. Знижено норматив зарахування в бюджет міста по ПДФО на 15% (з 75% до 60%).

Загалом держава фактично ошукала славутську громаду на 104 млн 385 тис. грн. Майже 50% від власних надходжень загального фонду бюджету міста вилучається на закриття державних зобов’язань.

  • В повній мірі не фінансуються державні програми забезпечення громадян пільговими медичними препаратами і органи місцевого самоврядування, аби не залишити людей сам-на-сам з проблемами, змушені покривати нестачу коштів.
  • Дуже складна ситуація виникає щодо змін в нарахуванні субсидій. За попередніми даними завдяки нововведенням Уряду кількість громадян, які регулярно отримували субсидію, зменшиться на 40-50%.
  • Збільшилась у п’ять раз плата за вуличне освітлення.

Міський бюджет формується за рахунок коштів, які платять суб’єкти підприємницької діяльності за місцем реєстрації. Це – плата за землю, податок на доходи фізичних осіб, єдиний і акцизний податок. Бюджет міста не отримує кошти ні від митних надходжень, ні від ПДВ, ні від податку на прибуток. А тільки те, що платять особисто добросовісні законослухняні громадяни, при чому більшість із мінімальної заробітної плати – а це 18%. З даної суми в місцевий бюджет надходить 60%. Решта податків та зборів, що сплачуються суб’єктами господарювання на теренах міста, потрапляють до державного і обласного бюджетів.

Головна причина такої ситуації, яка притаманна усім містам України, – Уряд і Верховна Рада зухвало ігнорують положення Конституції та законів України. Зокрема, у статті 142 Конституції України зазначається: «витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади, компенсуються державою». Статті з аналогічним змістом: 143 Конституції України, 67 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та 85 Бюджетного Кодексу України.

Аби дійсно домогтися змін на краще і змусити Уряд, Верховну Раду діяти в рамках законів, місцеві громади зобов’язані спільно відстоювати свою позицію в судовому порядку,  як це передбачено статтею 145 Конституції України: «права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку».

Міський голова Василь Сидор