16 лютого міський голова Василь Сидор зібрав надавачів комунальних послуг та працівників соціальної сфери для спільного обговорення питань співпраці; звернень громадян щодо формування тарифів; удосконалення механізму щодо оформлення субсидій; проведення заходів енергозаощадження.
Василь Богданович зосередив увагу на великій кількості скарг, які надійшли за останні місяці від мешканців Славути, пов’язаних з підвищенням тарифів на тепло та наголосив на тому, що споживачам необхідно постійно надавати аргументовані роз’яснення стосовно плати за комунальні послуги, аби у них не виникало сумнівів щодо правильності нарахування.
Начальник ЦНАПу Анна Гавюк розповіла про алгоритм дій для отримання субсидії, механізм налагодження співпраці між ЦНАПом та управлінням соціального захисту населення, а також внесла пропозиції для покращення обслуговування громадян.
Василь Богданович навів приклади скарг, у яких зазначалося, що окремі громадяни не були вчасно повідомлені про результат оформлення та розмір субсидії. Адже механізм оформлення субсидій такий самий, як і для інших адміністративних послуг. Людина подає необхідний пакет документів для оформлення субсидії на комунальні послуги представникові управління соціального захисту. Спеціаліст перевіряє правильність заповнення документів та інформацію про доходи. Заява направляється до управління соцзахисту у найкоротший термін. Про необхідність донести будь-які документи фахівець-куратор, який веде справу, повідомляє громадян у телефонному режимі. Управління соцзахисту інформує ЦНАП про результати розгляду заяви, а ЦНАП повідомляє вже людину.
Який термін розгляду заяви на отримання субсидії? Термін розгляду заяви – до 1 місяця. Механізм повідомлення недосконалий, бо наразі при оформленні документів людину просять самостійно через місяць звернутися у ЦНАП чи зателефонувати за результатом, є й альтернативні варіанти – офіційний сайт Центру та електронна пошта, але це доступно далеко не всім, особливо пенсіонерам. Тому було дано доручення відпрацювати доступний механізм інформування громадян, в т.ч. через SMS- повідомлення.
Які заходи варто провести для покращення роботи Центру? Анна Аркадіївна запропонувала створити електронний журнал ведення справ з надання адміністративних послуг, що дозволить оперативніше опрацьовувати дані, також зосередила увагу на прискоренні отримання даних від управління соцзахисту, РЕМу, УВКГ та інших установ.
Керівник відділу соцвиплат та компенсацій управління соціального захисту населення Ніна Мазур поінформувала присутніх про постанову № 409 «Встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунальних послуг», відповідно до якої і нараховуються субсидії. Держстандартом встановлені наступні норми:
на теплопостачання – 13,65 м2 на 1 особу + 35,22 м2 на домогосподарство, тобто, якщо сім’я складається з 3 осіб, то їхня норма 13,65*3+35,22. Якщо площа житла більша, ніж виходить по формулі, то субсидія на понаднормові квадрати не надається, а людина платить зі своєї кишені. Виключенням є ситуація, коли в сім’ї є непрацездатна особа, то за рішенням комісії субсидія може нараховуватися на всю площу помешкання, у Славуті всі такі заяви задовольнялися;
на електроенергію – 90 кВт на 1 особу + 30кВт на домогосподарство, формула розрахунку та ж;
на водопостачання та водовідвідведення – 4 м3 на 1 особу;
на газ – 14 м2 на 1 особу, якщо засобу обліку немає, 7,1 м3 на 1 особу, якщо лічильник є. Згідно з постановою Кабміну, якщо лічильник встановлений, то перерахунок субсидії не передбачений, якщо лічильника немає, то управління соцзахисту робить перерахунок субсидії на основі подачі заяви від ЖКО.
Сьогодні понад 70% громадян отримують субсидії. У Славуті за січень 2017 року субсидію отримали 9 392 людини на суму 17 млн 946 тис. грн, всього звернень – 1178. Але є величезні розбіжності в розмірах субсидій. Так, наприклад, одна сім’я отримує субсидію на 6670 грн, а інша – на 1,37 грн. Станом на 1 лютого державний борг перед комунальними підприємствами складає 31 млн 500 тис. грн. (з них: 5 млн 400 тис. грн борг перед КП «Славутське ЖКО», понад 1 млн грн. – перед КП «Славутське УВКГ»).
Василь Сидор наголосив на тому, що жодна людина, яка буде неспроможна сплатити комунальні платежі не може бути відключена від теплопостачання та категорично заборонив проводити зняття субсидії без проведення глибокого аналізу причин несплати або ж несвоєчасної сплати за послуги. Адже в житті виникають різні непередбачувані обставини.
Свої роз’яснення надав керівник КП «Славутське ЖКО» Василь Яцюк.
Чи можливо робити перерахунок субсидії не щомісячно, як зараз, а в кінці опалювального сезону, чи не суперечить це закону? Якщо людина не сплатила фактичної суми без урахування субсидії до 20 числа розрахункового місяця, то ЖКО направляє лист в управління соціального захисту з проханням відмінити субсидію. В нормативному акті не вказано, щоб субсидії перераховувалися щомісяця.
Чому в жовтні середня плата за м2 становила близько 28 грн, а в січні-лютому майже 50 грн? Головним у формуванні тарифу закладена вартість енергоносіїв (природний газ, електроенергія), їхнє транспортування та температура зовнішнього повітря.
Нещодавно кореспондент газети «Вісті Громади» Софія Теслюк поспілкувалася з Василем Яцюком стосовно роз’яснення про формування тарифів на теплопостачання у Славуті. Ось що вдалося дізнатися.
– Скажіть, які тарифи на централізоване опалення діють сьогодні? Хто їх встановлює?
– Вже 8 років поспіль тарифи на теплопостачання для всіх категорій споживачів встановлює держава через Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг – НКРЕКП. Ось і з 01.07.2016 року відповідно до постанови №1101 від 09.06.2016 року для категорії «населення» для нашого підприємства були встановлені такі тарифи: 37,95 грн/м2 за відсутності засобів обліку тепла та 1381,60 грн/Гкал, при наявності лічильників теплової енергії.
– Василю Володимировичу, чому в Славуті тарифи на тепло вищі, ніж у інших містах?
– Це далеко не відповідає дійсності. Станом на січень 2017 року тарифи та собівартість теплової енергії для потреб населення, встановлені ліцензіатам Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних, становлять (грн./Гкал без ПДВ):
КП «Вінницяоблтеплоенерго» – 1 229,19
ПАТ «Київенерго» – 1 153,80
ТОВ «Шепетівка Енергоінвест» – 1159,06
КП «Славутське ЖКО» – 1151,33
ТОВ «Рівнетеплоенерго» – 1 202,63
Ціна залежить від енергетичного ресурсу для виробництва теплової енергії. Це може бути природний газ, як у нас, електроенергія, скидне тепло від АЕС, та інші альтернативні види палива: вугілля, дрова, деревообробні відходи, спресована тирса (пілети). Якщо порівнювати міста Хмельницької області, то у Славуті не найвищий тариф. Звичайно, ми не можемо порівнювати з Нетішином, бо місто отримує скидне тепло від ХАЕС. У Хмельницькому використовують когенераційні установки, які виробляють електроенергію від спалення газу, а побічним ефектом отримують тепло. Крім того, розмір тарифу напряму залежить від того, яке опалення переважає в місті – централізоване чи автономне. І, оскільки технічно вигідніше обслуговувати будинки з централізованим опаленням, то, відповідно, чим більше таких будинків, тим нижчий тариф на тепло. Поясню, наприклад, у під’їзді 40 квартир, 10 з них опалюються автономно, теплова енергія розраховується на весь під’їзд, то виходить, що ці 10 «автономників» гріються за рахунок 30 квартир з централізованим опаленням. Так, якщо в Хмельницькому 96% будинків опалюються централізовано, то в Славуті таких будинків – 52%, майже вдвічі менше.
– Проте, за січень 2017 року тариф перевищив встановлений НКРЕКПом на 28%? Як це можете пояснити?
– Такі ціни на централізоване опалення пов’язані з постійним підвищенням тарифів на енергоносії, а також з низькою температурою зовнішнього повітря, яка переважає у цьому році, бо сезон 2015-2016 років був набагато теплішим. Для порівняння середньомісячні температури за різні роки:
Місяць | Температура, рік | |
листопад | +4,1о С (2015) | +0,8оС (2016) |
грудень | +1,8оС (2015) | -1,8оС (2016) |
січень | -4,7оС (2016) | -5,8оС (2017) |
А від фактичної температури зовнішнього повітря відповідно до постанови Кабміну від 30.10.2015 року «Про запровадження перерахунку собівартості послуги з централізованого опалення залежно від температури зовнішнього повітря» залежить механізм нарахування щомісячної плати споживачам, в яких відсутні засоби обліку теплової енергії.
– Як працює механізм нарахування щомісячної плати за теплопостачання?
– Механізм розрахунку плати за послуги централізованого опалення передбачає врахування фактичної температури зовнішнього повітря та фактичної кількості діб у розрахунковому місяці. На розмір щомісячної плати впливає значення коефіцієнта (зараз це 37,95 грн/м2 при температурі -0,6оС, який враховує відхилення фактичної температури зовнішнього повітря та тривалості опалювального сезону. Зважаючи на розмір коефіцієнта, розмір плати за теплопостачання буде різним, при цьому розмір щомісячної плати за 1 м2 може відрізнятися від плати за 1 м2, яку встановила НКРЕКП. Середня фактична температура зовнішнього повітря у місяці, в якому виставляється плата, визначається на підставі офіційних даних Хмельницького обласного центру з гідрометеорології, а саме з аерологічної станції в Шепетівці, яка розраховує дані за кожну добу.
– Василю Володимировичу, як Ви вважаєте, такий механізм об’єктивний і доцільний сьогодні?
– Такий підхід до розрахунку тарифу є об’єктивним, оскільки справедливо розподіляє плату споживача протягом опалювального періоду та залежить від фактичної температури зовнішнього повітря та від фактично наданих послуг. Проте, необхідно зважати на низьку платоспроможність споживачів, адже їхній фінансовий стан щомісяця не змінюється, окрім того, відсутній механізм щомісячного перерахування субсидій, тому в місяцях, коли температура зовнішнього повітря нижча за -0,6оС у Славуті, то більшій частині славутчан просто нічим платити. Перерахування субсидій відбувається в кінці опалювального сезону.
– Які кроки робить Ваше підприємство для зниження тарифів на тепло?
– Як я вже казав, це постійна робота над впровадженням енергозберігаючих заходів, проте, найголовніше питання сьогодні – це пошук дешевих альтернативних видів палива, що дасть можливість відійти від газової залежності та зменшить собівартість послуг. Ще один варіант – забрати 20% з тарифу, але на це наші державні керманичі навряд чи підуть.
Аналіз показує, що потрібна комплексна модернізація будівель та заміна тепломереж.
Тепер про технічну сторону: про встановлення та обслуговування загальнобудинкових лічильників тепла. По-перше, розраховується втрата тепла, це залежить від матеріалу, з якого побудований будинок, при перевірці тепловізор чітко вказує на втрати тепла через холодні стіни. По-друге, зношеність системи теплопостачання будинку, які мають низьку пропускну здатність. Встановлений лічильник обраховує кількість тепла від постачальника. Користувачі можуть на своєму ПК за допомогою спеціальної програми слідкувати за розподілом та обліком тепла за лічильником у реальному часі. Звісно, є випадки некоректних показів лічильників старого зразка, як, наприклад, на вулиці Соборності, 17, де лічильник замінили. Ще два випадки були зафіксовані на вулицях Здоров’я та Лісній.
– Скільки зараз коштує лічильник, яка вартість його обслуговування та процедура встановлення?
– До початку наступного опалювального сезону 100% будинків, які мають централізоване опалення, будуть обладнані лічильниками. Сьогодні 20 будинків мають засоби обліку за кошти міського бюджету, замовили ще 35 лічильників, в першу чергу їх встановлять на будинки, які приєднані до котельні по вул. Садовій, цю котельню частково переводять на альтернативні види палива. Вартість одного лічильника становить 22 тис. грн, кошти надходять з міського бюджету, а встановленням та обслуговуванням займатиметься КП «Славутське ЖКО». Це обходиться в 30 тис. грн. По вул. Садовій, 11 в будинках немає підвального приміщення, де можна встановити лічильник, тому перед будинком плануємо побудувати невеликі підсобки.
– Скільки скарг від споживачів з жовтня місяця надійшло на якість послуг, температурний режим тощо?
– Дві скарги на температурний режим поступило від жителів гуртожитку, що знаходиться в м-ні «Сонячний». При перевірці ситуація підтвердилася, зробили перерахунок. Котли автоматичні, тому вони самостійно регулюють інтенсивність горіння залежно від температури зовнішнього повітря, людське втручання виключене. Маємо ще один негативний момент – на сьогоднішній день відсутній механізм сплати «індивідуальниками» за обігрів місць загального користування – під’їздів, підвалів та обігрів осель неізольованими трубами, що проходять через їх квартири. Також надходили скарги на низьку температуру у квартирах від жителів, що проживають по вулицях Гвардійській та Ізяславській, зробили перерахунок, претензій до надавача послуг немає.
Міський голова дав доручення комунальникам підготував пропозиції щодо розробки відповідного механізму та відпрацювати законодавчу базу щодо встановлення поквартирного обліку теплоносія.
Економіст КП «Славутське ЖКО» Зоя Маціюк надала роз’яснення стосовно того, що впливає на підвищення тарифів на тепло?
– Постійне підвищення тарифів, які протягом існування НКРЕКП змінювалися для нас 4 рази, відбувається через регулярне стрімке підвищення цін на енергоносії, на які, на жаль, теплопостачальні підприємства, в тому числі і ЖКО, вплинути не можуть, адже для монополістів енергетичного ринку їх також встановлює держава. Ринок енергоносіїв дуже впливає на вартість послуг, бо тарифи з централізованого опалення на 91% складається з витрат на споживання енергоносіїв (85% – природний газ, 6% – електроенергія). Ціна на газ в попередньому тарифі складала близько 3 тис. грн. за 1 тис м3, а сьогодні – 6809 грн за тисячу «кубів». Електроенергія в попередньому тарифі – 1,67 грн за кВт/год, сьогодні – 2,24 грн, а вже з 01.02.2017 року – 2,44 грн за кВт/год.
Пояснила Зоя Іванівна також чому тарифи на тепло перераховуються щомісяця. Якщо раніше це робили по завершенню опалювального сезону, то тепер законодавство вимагає щоразу робити поправку на температурний режим.
На завершення секретар постійно діючої Міжвідомчої комісії з розгляду питань, пов’язаних з відключенням споживачів від мереж ЦО і ГВП Дмитро Ковальчук вкотре нагадав присутнім, що згідно з чинним законодавством, відключення від централізованого опалення передбачено тільки за умови відключення всього будинку та зазначив, що минулого року цим правом скористалися два будинки.
Опісля наради міський голова разом із теплопостачальниками оглянув будинок по вулиці Здоров’я, 5. Це будинок, у якому тариф виявився найбільшим у місті і люди звернулися за поясненням до Василя Богдановича. Обстеження засвідчило, що панельний будинок має надвеликі втрати тепла. А за теплі батареї в під’їздах платять лише ті, хто користується централізованим опаленням. Люди попросили ізолювати батареї, а ще замінити лічильник обліку тепла. Якщо останні два пункти претензій комунальники уже виконали, то утеплення будинку, справа його мешканців – власників квартир.
Прес-служба Славутського МВК