Актуальне інтерв’ю

Про те, чим живе місто Славута сьогодні і про плани на майбутнє, ми будемо сьогодні говорити із міським головою Василем Сидором.
– Розпочати нашу розмову хочемо із аналізу позачергових парламентських виборів – як самого процесу, так і їх результатів. Вибори називають найчистішими з-поміж усіх парламентських. Але аби не ходити далеко, скажемо, що і в нашому виборчому окрузі підкуп – прямий і непрямий, був явищем звичним. Цього навіть не приховували деякі кандидати. То що ж, на Вашу думку, нічого не змінилось і що можна чекати від такого парламенту?
– Я хочу висловити щирі слова вдячності усім славутчанам, виборцям, які чесно виконали свій громадянський обов’язок, проголосувавши не за гроші, а за власними ідейними переконаннями. Такі люди заслуговують на глибоку повагу, адже вони не дозволили комусь вирішувати їхню долю, долю своєї Батьківщини, а самі власним вибором, зробили значимий внесок у подальшу розбудову демократичної України.
Споглядаючи назад, ми вже можемо чітко проаналізувати останній виборчий процес – 2014. І скажу, що ситуація є вкрай невтішною. Для цього варто лише порівняти вимоги, які ставили люди під час Революції гідності, і те, що ми маємо сьогодні… .
Візьмемо для прикладу ситуацію, що склалася із формуванням виборчих комісій. Знову вони формувалися по списках партій і здебільшого таких, про які люди навіть і не чули як ось «Зелена планета», «Інтернет партія України», «Блок лівих сил України», «Сила людей» тощо. За виборчу кампанію у нас аж чотири рази змінювали голів окружної комісії. Після таких стрімких кадрових змін, робота окружної комісії була під зривом. Завдяки новопризначеному голові комісії Світлані Нестерчук, яку ми всі добре знаємо і поважаємо, вдалося в найкоротші терміни налагодити роботу окружної комісії. Тому для всіх було повною несподіванкою дізнатися, що 26 жовтня о 7.55 год., за 5 хвилин до початку виборчого процесу, Світлану Гаврилівну було знято з посади і замінено на заїжджу людину з Києва. Ви розумієте для чого це все робилося? Така ситуація є доказом того, що вибори з самого початку планувалося провести за відповідним сценарієм, вигідним для певного кола впливових людей.
Окрім того, фактів порушень на час виборчої кампанії було дуже багато і всі вони були публічними, що можна побачити в засобах масової інформації. Йде мова про прямий підкуп виборців, який відкрито оприлюднювався самими кандидати.
Я навіть і не міг подумати, що часи Революції так і не навчили нічому людей. Хто б міг подумати, що навіть у такий складний для України час 48% виборців не прийдуть голосувати, знімуть з себе відповідальність перед своїм майбутнім та майбутнім своїх дітей?! А ще більш неприємним є те, що для декого було достатньо сорока гривень, подарунка та трохи брехні, щоб віддати найцінніше 26 жовтня – свій голос – за того, хто, прийшовши до влади, й не згадає за тебе. А скільки людей, які позиціонували себе за часів Майдану великими патріотами України, легко продалися на виборах черговому олігарху!
За такої ситуації не доводиться говорити про краще майбутнє України. За свідомі та несвідомі помилки деяких осіб прийдеться відповідати усьому українському народу.
– Вибори закінчились, а життя продовжується. Його якість залежить від того, як будемо працювати далі. Зараз чи не найболючіше питання – чи будемо взимку з теплом і за якою ціною воно буде. В розрізі нашого міста – що маємо на сьогодні і які прогнози на завтра?
– Дійсно життя продовжується і ми сьогодні достойно вступили в зимовий період. У нас підготовлені до опалювального сезону усі 14 котелень, проведено ряд необхідних робіт. На даний час повністю відсутні будь-які технічні проблеми на котельнях. Єдина проблема, яка турбує сьогодні не лише нас – це дефіцит газу. Ми сьогодні усі чуємо як Уряд запевняє, що збоїв з постачанням газу не буде. Отож хочеться вірити в краще.
Ми повністю забезпечуємо технічно опаленням житловий сектор, соціальні та бюджетні установи. Також успішно підготовлені десять індивідуальних котелень освітніх закладів, які після завершення канікул почнуть свою роботу.
Щодо тарифів на тепло, електроенергію, водопостачання та водовідведення, то сьогодні їх нам встановлює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Так, нещодавно НКРЕ встановлено наступні тарифи на тепло: 378,12 грн./Гкал для населення та 1256,26 грн/Гкал для установ та організацій бюджетної сфери, інших споживачів. Газ та електроенергія складають більшу складову тарифу – 92%, а їх вартість росте дедалі більше. Тарифи на водопостачання та водовідведення на даний час також знаходяться на розгляді НКРЕ.
На сьогоднішній день, згідно Постанови Кабінету Міністрів, усі платежі за тепло проходять через відділення Держказначейства, де проводиться їх розщеплення і кошти за газ напряму йдуть до Держбюджету. Акцентую увагу, що комунальні підприємств не отримують кошти, сплачені категоріями споживачами за тепло, а користуються лише тією сумою, що закладається в складовій на експлуатацію. Тому, мені хотілося б, щоб споживачі з розумінням до цього відносилися і не ставили комунальне підприємство в залежність та проводили платежі вчасно. Тим більше у нас на даний час є біля 2 млн. грн. дебіторської заборгованості, тому вкрай важливо, щоб боржники почали все-таки здійснювати оплату за отримані послуги.
Максимально спрощені умови у нас створено на базі міського управління праці та соціального захисту населення для тих людей, які хочуть оформити субсидію. Постійно публікується в місцевих ЗМІ актуальна інформація з цього приводу.
– Висока вартість енергоносіїв змушує вдаватися до економії. Такий прагматичний підхід цілком виправданий. Які заходи вжиті в цьому плані комунальними підприємствами та бюджетними установами і де бачите ще резерв? Та чи не нівелює всі наші зусилля постійний ріст ціни на енергоносії?
– Дійсно ми вкрай залежні від такого стрімкого росту вартості енергоносіїв, тому й приділяємо багато уваги впровадженню заходів економії. Так, лише по Славутському міськводоканалу нам вдалося зекономити біля 27% споживання електроенергії. Але разом з тим вартість електроенергії збільшилася на 50%, що так і не дозволило нам зекономити в коштах. Станом на жовтень ми маємо біля 80 тис. грн. різниці по оплаті за електроенергію лише по водоканалу, оскільки в діючий тариф була закладена одна вартість електроенергії (1,13грн/кВт), а на сьогодні вона вже зросла в кілька разів і складає – 1,48 грн/кВт. За дев’ять місяців із-за цієї ситуації сума різниці в оплаті за електроенергію склала 477 тис.грн.
З цього приводу у нас виникають конфлікти з обленерго, адже вони вимагають сплачувати за послуги по останньому встановленому тарифу на електроенергію, а де ж ми візьмемо ці кошти? Нас змушують покласти цей тягар на комунальне підприємство. Ми намагаємося вирішити цю проблему, щоб вона ні в якому разі не вплинула на споживачів, на надання послуг. Щодо проведених робіт, які дозволятимуть нам економити, то – це: встановлення альтернативних котелень в ЗОШ№1, завершення встановлення котельні в ЗОШ№3; заміна енергозатратного обладнання на нове в школах і садочках, на що виділено було біля 900 тис. грн., заміна біля 60 старих вікон в школах на нові металопластикові; тривають роботи з реконструкції ЗОШ№5 та ДНЗ№3, де передбачено зовнішнє і внутрішнє утеплення та ін. Зі своєї сторони ми докладаємо максимальних зусиль, щоб зменшити споживання енергоносіїв, однак якщо буде продовжуватися тенденція до безпідставного збільшення вартості енергоносіїв, то це буде черговий раз лягати важким тягарем на комунальні підприємства та споживачів.
– А тепер до бюджету. Наскільки справно наповнюється міський бюджет? Чи вдасться його виконати? І чи виконує держава зобов’язання в частині фінансування своїх делегованих повноважень? Чи надійшли компенсаційні кошти на розбудову 30-км зони ХАЕС, адже на них місто розраховувало, плануючи роботу над цілим рядом об’єктів?
– На перше листопада поточного року по надходженням до першого кошика ми виконали зобов’язання практично на 99%. 270 тис грн. недовиконання вийшло по податку на доходи фізичних осіб. Пов’язано це з тим, що деякі підприємства сплачують податки за місцем реєстрації. Ця проблема на сьогоднішній день, на превеликий жаль, досі не вирішена. По власних надходженнях у нас іде також виконання на 99%. Всього до загального фонду надійшло 31498,9 тис.грн., до спеціального – 7503,0 тис.грн.
За 10 місяців у нас бюджет виконаний практично на 99%. Що стосується видаткової частини, то уже проведено 100% платежів. Щодо виконання зобов’язань державою, на жаль, є багато питань. Стосовно компенсаційних коштів на розбудову 30-км зони ХАЕС, то на сьогоднішній день ще не підписана постанова КМУ про виділення нам біля 4 млн. грн. на соціально-економічний розвиток міста. Ми не один раз зверталися до Президента, прем’єр-міністра, міністерства регіонального розвитку з цього приводу, але доки не бачимо результату. Тому вимушені звернутися з даного питання в суд.
На 01.11.2014 р. маємо дефіцит коштів, у зв’язку з стрімким підвищенням тарифів на енергоносії. Так, лише біля 350 тис.грн. повинно бути сплачено за енергоносії управлінням освіти. Ці проблеми ми будемо вирішувати згідно процедури і законодавства спільно з облдержадміністрацією. Адже дана ситуація не повинна вплинути на тепловий режим, на роботу закладів освіти, культури та інших бюджетних установ міста.
– В контексті анонсованих Президентом і урядом реформ на одному із чільних місць – реформа місцевого самоврядування. Наскільки глибокою є його криза і чи зуміла центральна влада хоч щось зробити для повернення делегованих повноважень органів місцевого самоврядування вже натепер? Адже обіцянки і запевнення такі були?
– На превеликий жаль, за 6 місяців ми бачимо ще більшу централізацію, а не навпаки. Спостерігається і більша монополізація. Тому сьогодні не можу говорити про те, що хоч одне із озвучених питань виконано. Не відбулося ніяких змін в сторону покращення в податковому законодавстві. Те саме стосується ДАБК і земельних питань, де на сьогоднішній день в інтересах територіальних громад жодної поступки немає. Це відображається й в програмі реформування адміністративно-територіальної системи в Україні. Йдеться про ліквідацію більшості діючих сільських рад і формувань, так званих громад. Ми бачимо, що замість нинішніх 20-ти районів Хмельницької області планується створити три, де будуть призначатися, незрозуміло ким, старости. Готуються проекти законів, які не обговорюються, в першу чергу з фахівцями, з територіальними громадами.
У мене є надія, що з формуванням нової ВР будуть почуті пропозиції територіальних громад, Асоціації міст України. І якщо ці пропозиції будуть враховані, то у нас є сподівання на краще майбутнє для місцевого самоврядування.
– І на завершення розмови повернімось знову до виборів. Тільки тепер – місцевих. Аналітики прогнозують, що вони відбудуться, найімовірніше весною, наступного року. За якою системою вибори, на Вашу думку, мали б проходити аби якнайкраще репрезентувати вибір виборців?
– На превеликий жаль, вибори в Верховну Раду були проведені в інтересах тих людей, які при владі і тих, які є пережитками минулої влади. Не був почутий голос громади, людей і та ж сама тенденція, переконаний, спостерігатиметься по виборам до місцевих рад. Якщо говорити про вибори сільських, селищних, міських голів, то сьогодні, в першу чергу, потрібно скоригувати закон, який би не повторював тих помилок, які були зроблені під час проведення попередніх виборів. На мій погляд, потрібно відійти від усяких політичних партій. Депутатський корпус повинен формуватися з людей, які готові працювати, знають проблеми і є авторитетними. Якщо нічого не зміниться, ми матимемо великий коллапс і проблеми на рівні сільських і міських територіальних громад. В першу чергу потрібно змінити законодавство, привести його у відповідність до вимог часу. І тоді можна буде говорити про чесні вибори під контролем громадськості, а також правоохоронних органів, які сьогодні знаходяться в стороні і не виконують тих функцій, що повинні виконувати згідно чинного законодавства.
-Василю Богдановичу, щиро дякуємо Вам за змістовну розмову.

Cлавутський МВК

Розміщенно в Без категорії